Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 14,1 (2010) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6977

Title: La innovación educativa en el País Vasco: inclusión, equidad e integración europea
Other Titles: Innovation in education in the Basque Country: Inclusion, equity and european integration
Authors: Aramendi Jauregui, Pello
Issue Date: 11-Jan-2011
Abstract: La Consejería de Educación del Gobierno Vasco edita en 2008 el documento titulado “Líneas prioritarias de innovación educativa” donde se recogen las directrices de la innovación educativa en la comunidad. Los principios de inclusión, diversidad, equidad y perspectiva de futuro son los elementos rectores de la política de cambio en el País Vasco. Los temas preferentes que pretende impulsar la Administración son la interculturalidad, el plurilingüismo, la autonomía de centro, la convivencia, las TIC, la educación científica y la calidad de la enseñanza. El objetivo de este artículo es describir y analizar la política innovadora desarrollada por el Departamento de Educación de la Comunidad Autónoma del País Vasco. La metodología de la investigación es mixta (cuantitativa y cualitativa) y ex post facto y para la recogida de información se han utilizado cuestionarios, entrevistas y grupos de discusión. Se ha trabajado con una muestra de 143 centros educativos de enseñanza obligatoria. Los resultados de la investigación indican que el profesorado de la comunidad percibe una gran dispersión en la actuación de la Administración, no se profundiza en los objetivos importantes, se abarcan demasiados temas, existe insatisfacción con la asesoría recibida por parte del profesorado, los criterios utilizados para seleccionar proyectos de formación e innovación no son adecuados y, finalmente, afirma que los centros educativos necesitan más autonomía de gestión de recursos humanos. Los centros más innovadores del País Vasco se caracterizan por reflexionar más en equipo, poseen normas y pautas claras de funcionamiento grupal, demuestran más dedicación al proyecto, gestionan mejor el tiempo, están más satisfechos con la asesoría recibida y los docentes reciben más apoyo por parte del equipo directivo.
In 2008 the Basque Ministry for Education published a document called “Priority lines for educational innovation” which contained the guidelines for educational innovation in the Basque Autonomous Community. The principles of inclusion, diversity, equity and perspectives for the future are the elements governing the policy for change in the Basque Country. The priority areas promoted by the Government are multiculturalism, multilingualism, school autonomy, coexistence, ICTs, science education and educational quality. The purpose of this article is to describe and analyse the policies developed by the Ministry for Education in the Basque Autonomous Community. The method of research was a mixed (quantitative and qualitative) expost facto study, and data was collected by means of questionnaires, interviews and discussion groups. The sample population included 143 schools providing compulsory education. The results of the research showed that teachers in the Basque Country consider the Government’s action as highly dispersed, not focusing on the more important objectives, and covering too many areas; the teaching staff dissatisfied with the help they receive, they feel the criteria used to select training and innovation projects is not adequate, and, lastly, they claim that the schools should have more autonomy in terms of human resources management. The most innovative schools in the Basque Country are characterised by greater degree of team reflection, having clear rules and guidelines governing working in groups, showing more dedication to the project, better time management, and a higher degree of satisfaction among the teaching staff with support received from the school administration.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev141ART7;1
Keywords: Innovación educativa
Educational innovation
Centros innovadores
Cambio
Formación del profesorado
Mejora
Innovative schools
Change
Teacher training
Improvement
URI: http://hdl.handle.net/10481/6977
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 14,1 (2010)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev141ART7.pdf298.88 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada