Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 24/2 - 2008 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6918

Title: Poder político local y urbanismo en entornos turísticos. La mediación del espacio turístico en la producción de significados
Other Titles: Local political power and urbanism in the tourist environment. The mediation of tourist space in the production of meanings
Authors: Nogués Pedregal, Antonio Miguel
Issue Date: Jul-2008
Abstract: El conjunto de actividades al que, por comodidad textual, llamamos turismo es una de las creaciones más perfectas del modo de producción capitalista por cuanto no sólo consume lugares y territorios o perpetúa relaciones de dependencia sino que, en la dimensión expresiva, produce sentidos y significados. Aplicando el modelo de análisis antropológico de 'la conversión del lugar a través de la mediación significativa del espacio turístico' en este texto se analiza el caso de El Puerto de Santa María como ejemplo paradigmático del proceso por el que las actividades turísticas -vendidas como milagro-, sus dinámicas y principios estéticos se incorporan como propios de acuerdo con una lógica que fractura la continuidad en la producción de sentido social y cultural.
The complex set of activities that have been textually reduced to the term “tourism” is one of the most perfect products of the capitalist mode of production. Not only does it consume places and territories or maintain neo-colonial dependency relationships, but it also produces senses and meanings in the expressive dimension of culture. Applying the anthropological model of the “conversion of place through the meaningful mediation of tourism space”, the case of El Puerto de Santa María is analysed in this text. It is an example that explains how tourism activities -sold as miracles- its own dynamics and aesthetical norms are assimilated by local population according to a logic that fractures the continuity of the production of social and cultural meanings.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 24 /2, 2008, Artículo 26
Keywords: Turismo
Urbanismo
Proceso de significación
Poder
Política
Tourism
Urban planning
Signifying process
Power
Policy-making
URI: http://hdl.handle.net/10481/6918
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Nogués Pedregal, Antonio Miguel. Poder político local y urbanismo en entornos turísticos. La mediación del espacio turístico en la producción de significados. En: Gazeta de Antropología, Nº 24 /2, 2008, Artículo 26
Appears in Collections:Nº 24/2 - 2008

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G24_26AntonioMiguel_Nogues_Pedregal.html91.28 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada