Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 25/1 - 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6869

Title: El antropólogo como aprendiz. A propósito de Carlos Castaneda y Las enseñanzas de don Juan, cuarenta años después
Other Titles: The anthropologist as an apprentice: Carlos Castaneda and The Teachings of Don Juan, forty years later
Authors: González Faraco, Juan Carlos
Gramigna, Anita
Issue Date: Jun-2009
Abstract: Desde la publicación de su primera y más conocida obra, Las enseñanzas de don Juan, en 1968, Carlos Castaneda ha despertado de todo tipo reacciones contrapuestas. Al margen de su discutible rigor etnográfico, sus textos -fundamentalmente los primeros- relatan el desarrollo de un proceso educativo, el suyo propio, de la mano de un chamán yaqui llamado don Juan. Este artículo pretende describir ese proceso de aprendizaje, a fin de caracterizar el modelo antropológico-educativo que lo sustenta. La relectura, con la distancia del tiempo transcurrido, de los escritos de Castaneda, nos sugiere la necesidad de que la ciencia social explore otros horizontes, otros modos de conocimiento, basados en la conciencia del error y de la insuficiencia de las epistemologías regidas por la razón tecnológica.
Since the publication in 1968 of his first and best known book, The Teachings of Don Juan, Carlos Castaneda has evoked many kinds of opposing reaction. Looking beyond his contested ethnographic rigour, his texts –mainly his early ones— relate the development of an educational process, that of his own at the hands of a Yaqui shaman called Don Juan. This article describes this apprenticeship with the goal of characterizing the anthropological-educational model that underlies it. A rereading of the writings of Castaneda, from the distance of the time that has elapsed, suggests to us the necessity for social science to explore other horizons, other modes of thought, based on the awareness of the error and the insufficiency of the epistemologies governed by technological reason.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 25 /1, 2009, Artículo 28
Keywords: Castaneda, Carlos
Don Juan-Enseñanzas
Educación-Antropología
Educación-Análisis cultural
Don Juan-Teachings
Education-Anthropology
Education cultural analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/6869
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Faraco, Juan Carlos; Gramigna, Anita. El antropólogo como aprendiz. A propósito de Carlos Castaneda y Las enseñanzas de don Juan, cuarenta años después. En: Gazeta de Antropología, Nº 25 /1, 2009, Artículo 28
Appears in Collections:Nº 25/1 - 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G25_28JuanCarlos_Gonzalez-Anita_Gramigna.html75.65 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada