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Nº 25/1 - 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6846

Title: Imaginar un país. Medios, producción de la localidad y representaciones de la tradición
Other Titles: Imagining a country. Media, production of locality, and representations of tradition
Authors: Bindi, Letizia
Issue Date: Mar-2009
Abstract: Este artículo se basa en una larga investigación sobre los archivos de la televisión italiana (RAI), desde el punto de vista de la representación que hacen los medios de lo local, el folclore y las tradiciones italianas. Sobre todo en lo que se refiere al sur de Italia, los medios de comunicación tienden a una normalización cultural. La "escena folclórica" sirve para representar las relaciones entre la cultura "hegemónica" y la "subalterna" en el marco nacional. Desde los años 1970, un fuerte resurgir del folclore atravesó los discursos sobre el modelo de desarrollo italiano. En los últimos decenios se da una poética de nostalgia, arcaísmo y autenticidad, pero a la vez una acomodación del legado cultural inmaterial a la mercantilización de los espacios. Es fundamental reconsiderar la relación entre folclore y mercado, en orden a una crítica cultural de estos procesos.
This paper is based on extensive research on the RAI (Italian Radio Television) Archives from a perspective of media representations of locality, folklore, and traditions in different areas of Italy. Starting from an image of "traditions" as backwardness, particularly in southern Italy, mass media –particularly cinema and television –aimed to a cultural standardisation of the mass culture. At the same time the "folklore scene" became a way of representing the relationships between "hegemonic" and "subaltern" cultures within the national arena, especially after the birth of democracy in Italy. From the 1970s on, a strong revival of "folklore" entered discourse on the Italian model of development. In recent decades a "poesy of nostalgia, archaism and authenticity", but also a "accommodation" of immaterial cultural heritage and the "marketing of places" has taken place. Rethinking the relationship between "folklore" and "market" has become, then, fundamental for a cultural critique of these processes.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 25 /1, 2009, Artículo 07
Keywords: Medios de comunicación
Localidad
Tradición
Patrimonio cultural
Antropología visual
Media
Locality
Traditions
Cultural heritage
Visual anthropology
URI: http://hdl.handle.net/10481/6846
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bindi, Letizia. Imaginar un país. Medios, producción de la localidad y representaciones de la tradición. En: Gazeta de Antropología, Nº 25 /1, 2009, Artículo 07
Appears in Collections:Nº 25/1 - 2009

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