Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 26/2 - 2010 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6776

Title: La 'metáfora del panóptico' en el cine: entre la vigilancia y el control social. Imagen y teoría desde una perspectiva antropológica audiovisual
Other Titles: 'Metaphor of the Panopticon' film: between monitoring and social control. Image and theory from an audiovisual anthropological perspective
Authors: Febrer, Nieves
Issue Date: Dec-2010
Abstract: Iniciamos en las siguiente páginas una aproximación a los conceptos de vigilancia y control social a través de la "metáfora del panóptico" en el cine. Situaremos dicho estudio en un marco de lectura multidisciplinar que recoge como punto de referencia la antropología audiovisual. Reflexionaremos sobre los instrumentos analíticos con los que hemos trabajado y los expondremos en dos películas de ficción -Brazil (Terry Gilliam 1985) y El vídeo de Benny (Michael Haneke 1992)- cuyo enfoque temático encarna modelos y fenómenos relacionados con el estudio del hombre y la máquina; la comunicación, el panóptico y los poderes públicos macro y microsociales.
In the following pages, we begin an approach to the concepts of vigilance and social control through the "metaphor of the panopticon" in the cinema. We will place this study within the framework of a multidisciplinary reading that contains audiovisual anthropology. We will reflect on the analytical tools with that we have worked and we will expose them in two movies of fiction —Brazil (Terry Gilliam, 1985) and Benny's video (Michael Haneke, 1992)— the thematic approach of which personifies models and phenomena related to the study of humans and the machine; communication, the panopticon, and macro- and microsocial public power.
Sponsorship: Grupo de Investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada
Publisher: Pedro Gómez
Series/Report no.: Gazeta de Antropología;Nº 26 /2, 2010, Artículo 31
Keywords: Panóptico
Vigilancia
Control social
Cine
Ficción
Antropología audiovisual
Panopticon
Vigilance
Social control
Cinema
Fiction
Audiovisual anthropology
URI: http://hdl.handle.net/10481/6776
ISSN: 0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Febrer, Nieves. La 'metáfora del panóptico' en el cine: entre la vigilancia y el control social. Imagen y teoría desde una perspectiva antropológica audiovisual. En: Gazeta de Antropología, Nº 26 /2, 2010, Artículo 31
Appears in Collections:Nº 26/2 - 2010

Files in This Item:

File Description SizeFormat
G26_31Nieves_Febrer.html52.54 kBHTMLView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada