Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 5 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/6724

Title: Ontological Beliefs and their Impact on Teaching Elementary Geometry
Other Titles: Creencias Ontológicas y su Impacto en la Enseñanza de la Geometría Elemental
Authors: Girnat, Boris
Issue Date: 1-Jan-2011
Abstract: This paper proposes a conceptual framework to classify ontological beliefs on elementary geometry. As a first application, this framework is used to interpret nine interviews taken from secondary school teachers. The interpretation leads to the following results: (a) the ontological beliefs vary in a broad range, denying the assumption that a similar education provokes analogue opinions; and (b) ontological beliefs have a remarkable influence on the standards of proofs and on the epistemological status of theorems, and also on the role of drawing, constructions and their descriptions, media, and model building processes.
Este artículo propone un marco conceptual para clasificar las creencias ontológicas sobre la geometría elemental. Como primera aplicación, este marco se utiliza para interpretar nueve entrevistas realizadas a profesores de secundaria. La interpretación conduce a los siguientes resultados: (a) las creencias ontológicas varían en un amplio rango, negando la suposición de que una educación similar provoca opiniones análogas; y (b) las creencias ontológicas tienen una influencia notable en los estándares de las pruebas y en el estatus epistemológico de los teoremas, así como en la función del dibujo, las construcciones y sus descripciones, los medios y los procesos de construcción de modelos.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;5(2)
Keywords: Geometry
Ontology
Secondary school
Teachers’ beliefs
Creencias de los profesores
Educación secundaria
Geometría
Ontología
URI: http://hdl.handle.net/10481/6724
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Girnat, B. (2011). Ontological beliefs and their impact on teaching elementary geometry.PNA, 5(2), 37-48.
Appears in Collections:Volumen 5

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA 5(2) 1.pdf670.58 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada