Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49232

Title: El diseño de unidades didácticas en la formación inicial de profesores de ciencias: Validación de una rúbrica
Other Titles: The design of teaching sequences in preservice training of science teachers: Validation of a rubric
Authors: Vílchez González, José Miguel
Perales Palacios, Francisco Javier
Issue Date: 2018
Abstract: Una formación de calidad para el profesorado supone un factor esencial en el desarrollo de un país. Una actividad central de dicha formación es el diseño de unidades didácticas (UD). En este trabajo se aborda el proceso de validación de una rúbrica para la evaluación de las UD elaboradas por una muestra de profesores de ciencias de Educación Primaria en formación. Como punto de partida se considera una revisión del marco teórico que avala los elementos constituyentes de las UD que abordarán los futuros profesores. El proceso conlleva un intercambio de puntos de vista entre el profesorado y el contraste con las producciones de los alumnos. Los resultados indican una importante variabilidad en dichas producciones, una reseñable consistencia interna entre los diferentes apartados de la rúbrica y algunas deficiencias en el diseño de UD efectuado por la muestra de estudiantes participantes.
Quality teacher training is an essential factor in the development of a country, and a central activity of this training is the design of teaching sequences (TS). This paper deals with the validation process of a rubric for the assessment of TS carried out by a sample of Primary Education science training teachers. A review of the theoretical framework supports the elements included in the TS that will be addressed by future teachers. The process entails an exchange of views among teachers and the contrast with students’ productions. The results indicate an important variability in those productions, a remarkable internal consistency among the different sections of the rubric, and some deficiencies in the UD design made by the sample of participating students.
Publisher: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Keywords: Formación de profesores
Evaluación
Ciencia
Validación
Teacher training
Assessment
Science
Validation
URI: http://hdl.handle.net/10481/49232
ISSN: 0718-9729
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vílchez González, J.M.; Perales Palacios, F.J. El diseño de unidades didácticas en la formación inicial de profesores de ciencias: Validación de una rúbrica. Perspectiva Educacional, 57(1): 70-98 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/49232]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
VilchezGonzalez_Rubrica.pdf959.82 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada