Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49227

Title: Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales de educación científica
Other Titles: Previous author's information and quality standards for international journals on science education
Authors: Perales Palacios, Francisco Javier
Vílchez González, José Miguel
Gutiérrez Pérez, José
Issue Date: 2017
Abstract: La literatura empírica sobre calidad de las revistas científicas ha puesto énfasis en criterios de calidad de proceso (evaluación de pares) y de producto (impacto y visibilidad). Menos atención se ha dedicado a los estándares, políticas de calidad editorial y guidelines previos a la revisión de manuscritos. El propósito de este artículo es describir y analizar estos criterios tomando como muestra de referencia las revistas sobre didáctica de las ciencias experimentales (Science Education) indexadas en Scopus y en Journal of Citation Reports editadas en lengua inglesa. Partiendo de los estándares de calidad de la American Educational Research Association, se ha revisado si las páginas web de las revistas contemplan estos criterios a priori sobre los requisitos que deben satisfacer los artículos. El trabajo concluye con una propuesta de mejora para las revistas del campo de la educación científica.
The empirical literature on quality of journals has emphasized the quality criteria of process (peer review) and of product (impact and visibility). Less attention has been devoted to standards, editorial quality policies and guidelines employed prior to review of manuscripts. The purpose of this article is to describe and analyze these criteria, taking as reference a sample of reviews on Science Education published exclusively in English and indexed in Scopus and in the Journal of Citation Reports. On the basis of the quality standards issued by the American Educational Research Association, journal websites were examined to determine if these “a priori” criteria were actually employed. The paper concludes with a proposal for improving journals in the field of science education.
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información
Keywords: Revistas
Enseñanza de las ciencias
Calidad
Investigación
Educación
Estándares
Análisis de contenido
Journals
Science Education
Quality
Education
Research
Standards
Content analysis
URI: http://hdl.handle.net/10481/49227
ISSN: 2448-8321
0187-358X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Perales Palacios, F.J.; Vílchez González, J.M.; Gutiérrez Pérez, J. Información de autor y estándares de calidad previos en revistas internacionales de educación científica. Investigación Bibliotecológica, 31(72): 139-159 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49227]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PeralesPalacios_PublicacionEducacion.pdf362.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada