Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49040

Title: El uso de las redes sociales en educación para la salud: Una experiencia de empoderamiento social en Nicaragua
Other Titles: The use of social networks in Education for Health: an experience of social empowerment in Nicaragua
Authors: Morón Marchena, Juán Agustín
López Noguero, Fernando
Cobos Sanchiz, David
Issue Date: 17-Nov-2017
Abstract: En este trabajo se presenta una experiencia de Educación para la Salud basada en el empoderamiento social y orientada a la mejora de las condiciones generales de salud de la población. Estuvo apoyada en redes sociales telemáticas y desarrollada, desde la Universidad, en la región de Chontales (Nicaragua). Para la investigación se han desarrollado grupos de discusión con docentes, estudiantes y líderes de opinión locales, que han colaborado activamente en diversas actividades propuestas de educación y promoción de la salud. Para el análisis de los datos se ha empleado el programa de análisis cualitativo Atlas.ti, creando previamente el sistema de categorías y posteriormente los diferentes códigos de análisis. El conjunto de conclusiones del estudio pone de manifiesto el consenso de los actores implicados sobre la utilidad y potencialidad de las redes sociales en la Educación para la Salud y el empoderamiento social, así como la necesidad y demanda explícita de una mayor formación específica y acceso a los recursos para poder conseguir un impacto social real.
This paper presents a Health Education experience based on social empowerment and aimed at improving the general health conditions of the population. It was supported in telematics social networks and developed, from the University, in the region of Chontales (Nicaragua). For the research, discussion groups have been developed with local teachers, students and opinion leaders, who have actively collaborated in various proposed education and health promotion activities. After creating the system of categories and the different codes of analysis, the qualitative analysis program Atlas.ti was used for the analysis of the data. The set of conclusions of the study shows the consensus of the actors involved on the utility and potential of social networks in Health Education and social empowerment, as well as the need and explicit demand for greater specific training and access to the required resources to achieve a real social impact.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Educación para la Salud
Procesos de Socialización
Participación Ciudadana
Health Education
Processes of Socialization
Citizen Participation
URI: http://hdl.handle.net/10481/49040
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Morón Marchena, J. A.; López Noguero,F.; Cobos Sanchiz, D. El uso de las redes sociales en educación para la salud: Una experiencia de empoderamiento social en Nicaragua. Profesorado, 21(4): 439-457 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49040]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
23.pdf513.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada