Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49039

Title: Ámbitos y funciones de los orientadores para la mejora educativa en secundaria en contextos retantes. Una mirada cruzada entre orientadores y directivos
Other Titles: Fields and functions of school counselor for educational improvement in high school in challenger contexts. A cross looks between school counselors and head teachers
Authors: Amber Montes, Diana
Martos Titos, Manuel Alberto
Issue Date: 22-Mar-2015
Abstract: En los centros de Educación Secundaria en España existen orientadores escolares. Se encargan tanto de la orientación educativa como de la promoción y apoyo al desarrollo de diferentes programas educativos. Pueden actuar como colegas críticos en el liderazgo y en la mejora de la escuela. Así como asesores y agentes clave para la mejora de los procesos de enseñanza y aprendizaje. El artículo que describe esta realidad desde los relatos de experiencia de orientadores y directivos que trabajan en contextos desafiantes. Presenta los resultados de un estudio multi-caso, utilizando un enfoque biográfico-narrativo, mediante entrevistas en profundidad para hacer emerger su teoría fundamentada. El estudio concluye que, bajo determinadas circunstancias, los orientadores pueden desempeñar el rol de colega crítico y agente de mejora, siempre en coordinación con el líder y en colaboración con el profesorado.
In secondary schools in Spain there are school counselors. They are in charge of both educational counseling and the promotion and support of different educational programs. They can act as critical friend in leadership and school improvement; and advisers and key players to improve the teaching and learning processes. The article describes this reality from the experience stories of counselors and managers working in challenging contexts. It presents the results of a multi-case study, using a biographical-narrative approach, through in-depth interviews to emerge its grounded theory. The study concludes that, under certain circumstances, school counselors can play the role of critical colleague and improvement agent, always in coordination with the leader and in collaboration with the teachers.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Orientación Educativa
Asesoramiento
Mejora
Colega Crítico
Justicia social
Educational Guidance
Counseling
Improvement
Critical Friend
Social justice
URI: http://hdl.handle.net/10481/49039
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Amber Montes,D.; Martos Titos, M. A. Ámbitos y funciones de los orientadores para la mejora educativa en secundaria en contextos retantes. Una mirada cruzada entre orientadores y directivos. Profesorado, 21(4): 419-437 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49039]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
22.pdf311.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada