Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48971

Title: ¿Estudias o trabajas? La toma de decisiones en los itinerarios formativos de jóvenes
Other Titles: Do you study or work? The decision making in the training pathways of young people
Authors: Horcas López, Vicent
Giménez Urraco, Elena
Issue Date: 18-Dec-2017
Abstract: Este trabajo aborda el análisis de los discursos de los y las jóvenes en la toma de decisiones sobre sus itinerarios formativos y las transiciones escolares y entre escuela y trabajo. A partir de las entrevistas a jóvenes en dos proyectos de investigación, uno en itinerarios considerados como de “fracaso escolar y abandono prematuro” (educación obligatoria), y otro en itinerarios considerados de “éxito” (hacia la educación superior) pretendemos aproximarnos a los factores que influyen y dan sentido a las decisiones que toma el alumnado en sus diferentes posibilidades académicas. En este marco, la relación pedagógica se muestra como un elemento clave de vinculación con el centro escolar. Sin embargo, el papel del profesorado en la toma de decisiones no es por sí solo decisivo, sino que se combina con otros elementos contextuales y/o estructurales como la clase social, el capital cultural, el rendimiento educativo, el efecto barrio y la familia.
This paper analyze of the discourses of the young people in the decision making on their training pathways and the school transitions and school-to-work transitions. Based on interviews with young people in two research projects. The first training considered as “school failure and early school leaving” (compulsory education), and the second research considered training pathways of “success” (toward higher education) we intend to approach the factors that influence and give meaning to the decisions that the students take in their different academic possibilities. In this context, the pedagogical relationship is shown as a key element of linkage with the school. However, the role of teachers in decision-making is not alone decisive, but is combined with other contextual and structural elements such as social class, cultural capital, educational performance, neighborhood effect and family.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Decisiones educativas
Itinerarios formativos
Relación pedagógica
Transiciones escuela-trabajo
Educational decisions
Pedagogical relationship
School-to-work transitions
Training pathways
URI: http://hdl.handle.net/10481/48971
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Horcas López, V. Giménez Urraco, E. ¿Estudias o trabajas? La toma de decisiones en los itinerarios formativos de jóvenes. Profesorado, 21(4): 139-157 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48971]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
8.pdf604.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada