Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48966

Title: El sentido de la escolaridad obligatoria como transición o como fin
Other Titles: The purpose of Compulsory Education as transition or as goal
Authors: Abiétar López, Miriam
Navas Saurin, Almudena A.
Issue Date: 5-Dec-2017
Abstract: Una de las principales dificultades de nuestro sistema educativo en el actual momento sociohistórico estriba en que parte de la población no acaba satisfactoriamente la etapa obligatoria al no titular a la edad prevista. En este artículo abordamos esta problemática desde las limitaciones que impone el sistema al considerar la escolarización obligatoria como una etapa de transición y no como un fin en sí misma. En este sentido, asumimos que no es posible desligar lo que sucede en la etapa obligatoria de las posibilidades a las que da acceso, puesto que la posición social adquirida mediante lo laboral queda en relación con los resultados obtenidos en el itinerario educativo. Abordamos estas limitaciones teniendo en cuenta que la agencia de los sujetos se ve condicionada por el momento estructural que viven y por las propias características de la práctica pedagógica entendida como práctica social. Específicamente, analizamos la Formación Profesional de base como un dispositivo de diversificación curricular dirigido al alumnado en riesgo de no titular y por tanto, en riesgo de iniciar una carrera profesional vulnerable. Para enmarcar este análisis, ofrecemos un repertorio ordenado de conceptos teóricos que permiten abordar dichas limitaciones desde la pedagogía y la sociología. Presentamos los resultados obtenidos en una investigación sobre prácticas pedagógicas realizada en centros de la ciudad de Valencia que impartían este nivel en su primer año de implantación en el marco de la actual ley educativa. Finalizamos con una propuesta a modo de debate sobre la necesidad de titular en la etapa obligatoria.
One of the main difficulties of our educational system in the current sociohistorical moment derives from the fact that part of the population does not successfully finish the compulsory stage because they do not get the Secondary Education Certificate by the expected age. In this article, we address this problem from the constraints imposed by the system when considering compulsory schooling as a transitional stage and not as an end in itself. In this sense, we assume that it is not possible to separate what happens in the compulsory stage from the possibilities to which it gives access, since the social position acquired through labour is related to the results obtained from the educational itinerary. We approach these limitations taking into account that the agency of the subjects is conditioned by the structural moment in which they are living and by the characteristics of the pedagogical practice, understood as social practice. Specifically, we analyse basic Vocational Education and Training as a curricular diversification device aimed at students at risk of not obtaining the Secondary Education Certificate, and therefore at risk of starting a vulnerable labour career. To frame this analysis, we offer an organised repertoire of theoretical concepts that allows us to address these limitations from pedagogy and sociology. We present the results obtained in a research project on pedagogical practices carried out in schools of the city of Valencia that taught this educational level in its first year of implementation within the framework of the current educational law. We finish with a proposal for discussion on the need for a certificate in the compulsory stage.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Educación Secundaria
Estudiantes en Riesgo
Formación Profesional de base
At Risk Students
Equal Education
Prevocational Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/48966
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Abiétar López, M.; Navas Saurin, A. A. El sentido de la escolaridad obligatoria como transición o como fin. Profesorado, 21(4): 75-94 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48966]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5.pdf457.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada