Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 7 (2018) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48840

Title: Percepciones del alumnado sobre la relevancia de la creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje
Other Titles: Perceptions of students about the relevance of creativity in the teaching-learning process
Authors: Campos Cancino, Guillermo
Issue Date: 2018
Abstract: La creatividad es una de las exigencias de la sociedad actual y muchos centros educativos declaran desarrollarla como parte de la formación integral del estudiantado. Método: Este estudio consistió en analizar las percepciones sobre la importancia que tiene la creatividad en el ámbito personal y educativo para los estudiantes de segundo de la ESO de un centro escolar ubicado en la provincia de Segovia. El trabajo se sometió a los principios del paradigma interpretativo, concretizado en un diseño mixto. Las técnicas para la recolección de los datos consistieron en una escala Likert aplicada a 113 estudiantes y 7 entrevistas semiestructuradas. Resultados: Los análisis dieron cuenta de que los participantes del estudio poseen creencias altas sobre sus potencialidades creativas; perciben una incoherencia entre enseñanza y evaluación de la creatividad, y finalmente, que consideran que las actividades creativas son acciones con un alto nivel de logro y eficacia. Conclusión: Avanzar a la escuela del siglo XXI significa la renovación auténtica de las prácticas pedagógicas, principalmente de la evaluación. La creatividad es la respuesta, pero no puede ser delegada a un segundo plano.
Creativity is one of the demands of today's society and many schools claim to develop it as part of the students’ integral development. Method: This study consisted in analyzing the perceptions about the importance of creativity in the personal and educational environment for second year high school students at a school located in the province of Segovia. The study was carried out according to the principles of the interpretive paradigm, concretized in a mixed design. The techniques for data collection consisted of administering a Likert scale to 113 students and 7 semi-structured interviews. Results: The analyses showed that the study participants have a strong belief in their creative potential; perceive incoherence between education and creativity assessment, and finally, they consider creative activities are actions with a high level of achievement and effectiveness. Conclusion: Advancement in the school of thought within the 21st century means revolutionizing the current pedagogical practices, mainly in terms of assessment. Creativity is a key factor that should not be in a second category.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 29.12.2017 | Aceptado: 11.01.2018
Correspondencia (a través del orcid): Guillermo Campos Cancino | ORCID 0000-0002-5610-8139
Karen McMullin | Orcid: 0000-0002-1449-3550
José Miguel García Ramírez | Orcid: 0000-0002-9142-6503
Alfonso Conde Lacárcel | Orcid: 0000-0002-2247-2856
Luis Torrego Egido | Orcid: 0000-0002-2907-1158
Andrés Palacios Picos | Orcid: 0000-0003-4261-6981
Series/Report no.: ReiDoCrea;7
Keywords: Creatividad
Percepciones
Creativity
Perceptions
URI: http://hdl.handle.net/10481/48840
ISSN: 22545883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Campos Cancino; G. Percepciones del alumnado sobre la relevancia de la creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje. ReiDoCrea, 7: 1-16 (2018). [http://hdl.handle.net/10481/48840]
Appears in Collections:ReiDocrea, 7 (2018)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
7-1.pdf616.62 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada