Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 7, Nº 13 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48815

Title: La práctica culturalmente sensible, ¿realidad o ficción? Una aproximación teórica y comparativa sobre los fundamentos de la competencia cultural y su desarrollo en los estudios de grado en Trabajo Social
Other Titles: Culturally sensitive social practice, reality or fiction? A theoretical and comparative approach to the fundamentals of cultural competence and its development in the Social Work Degree
Authors: Guerrero Muñoz, Joaquín
Issue Date: 20-Dec-2017
Abstract: La competencia cultural en Trabajo Social ha sido reconocida por la Asociación Nacional de Trabajadores Sociales de Estados Unidos como un estándar básico de la profesión. El objetivo de este estándar es que los trabajadores y las trabajadoras sociales posean un conocimiento de la cultura de los clientes y las habilidades necesarias para proporcionarles una atención y unos servicios sensibles con su cultura. Sin embargo, la competencia cultural en Trabajo Social plantea importantes dificultades teóricas, prácticas y educativas. En este artículo se revisan en profundidad las distintas críticas que ha recibido el trabajo social culturalmente sensible. Un aspecto crucial para la práctica social es la enseñanza-aprendizaje de la competencia cultural. Tras analizar la situación en los títulos de grado en Trabajo Social en España se propone una aproximación multidimensional, holística e integrada que dé respuesta a las necesidades formativas de los futuros profesionales. Se sugiere, a partir de los resultados, la incorporación sistemática de la competencia cultural en los planes de estudios y la generación de resultados de aprendizaje en componentes básicos de la misma como la auto-conciencia, la comunicación efectiva, la toma de decisiones, el afrontamiento de situaciones en contextos interculturales y la comprensión de diferentes realidades socioculturales.
Cultural competence in Social Work has been recognised by the National Association of Social Workers of the United States as a basic standard of the profession. The objective of this standard is for social workers to have a wide range of knowledge of the client’s culture and develop skills to provide social care and culturally sensitive services. However, cultural competence in Social Work addresses important theoretical, practical and educational difficulties. This article offers an exhaustive evaluation of the different criticisms that socially sensitive social work has received. A crucial aspect of social practice is the teaching-learning process of cultural competence. After analysing the Spanish social work degrees, this paper outlines a multidimensional, holistic and integrated approach that responds to the educational needs of our future professionals. Based on findings, we suggest the systematic inclusion of cultural competence in curricula and the generation of learning outcomes in basic components such as self-awareness, effective communication, decision making, coping situations in intercultural contexts and the understanding of different socio-cultural realities.
Publisher: Universidad de Granada. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales
Series/Report no.: TSG, Vol. 7;13
Keywords: Competencia cultural
Epistemología
Práctica social
Educación
Resultados de aprendizaje
Cultural competence
Epistemology
Social practice
Education
Learning outcomes
URI: http://hdl.handle.net/10481/48815
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Guerrero Muñoz, J. La práctica culturalmente sensible, ¿realidad o ficción? Una aproximación teórica y comparativa sobre los fundamentos de la competencia cultural y su desarrollo en los estudios de grado en Trabajo Social. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención Social, 7(13): 169-192 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48815]
Appears in Collections:Vol 7, Nº 13 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSG V7_N13_8 Guerrero Muñoz.pdf892.87 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada