Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48733

Title: Acoso y ciber-acoso en una muestra de alumnos de educación secundaria
Other Titles: Bullying and cyberbullying in a sample of secondary students
Authors: Martínez-Otero Pérez, Valentín
Issue Date: 20-Oct-2015
Abstract: Este trabajo se enmarca en el ámbito de la investigación sobre la prevención del acoso y el ciberacoso escolar. La muestra del estudio está integrada por 138 estudiantes de Educación Secundaria de Madrid, que cumplimentaron el test “Cyberbullying” (Garaigordobil 2013). Los resultados revelaron un significativo porcentaje de alumnos con problemas de acoso o ciberacoso. La presencia en los adolescentes de estas negativas situaciones de violencia tiene relevantes implicaciones que se extienden más allá del contexto escolar. Los datos presentados en relación a la convivencia, muestran la importancia de seguir realizando intervenciones orientadas especialmente a la prevención, con objeto de eliminar las conductas de violencia antes de que aparezcan. Los resultados son útiles para el análisis de los problemas de convivencia en el ámbito escolar y como guía para plantear nuevas prospecciones.
This study analyse the necessity of research in the area of prevention of bullying and cyberbullying. The sample consisted of 138 secondary school students of Madrid, who completed the test “Cyberbullying” (2013). The results showed a significant percentage of students with problems of bullying or cyberbullying. Results also show a great relation between cyberbullying and traditional bullying. Unusually high bullying or cyberbullying levels among secondary school students have important consequences that are likely to persist beyond the duration of its educational process. Data presented in relation to school life, show the importance of carrying out further interventions, emphasizing prevention to eradicate abusive behavior before it arises.The results are useful for school violence analysis and to guide prospective studies.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Acoso
Ciberacoso
Educación secundaria
Prevención
Bullying
Ciberbullying
Prevention
Secundary school
URI: http://hdl.handle.net/10481/48733
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez-Otero Pérez, V. Acoso y ciber-acoso en una muestra de alumnos de educación secundaria. Profesorado, 21(2): 277-298 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48733]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
14.pdf299.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada