Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48723

Title: Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado
Other Titles: Teacher Learning and Teacher Professional Development
Authors: Escudero Muñoz, Juan Manuel
Cutanda López, María Trinidad
Trillo Alonso, Felipe J.
Issue Date: 23-Apr-2017
Abstract: Existe un amplio consenso en que el aprendizaje docente y el desarrollo profesional son factores clave de la calidad educativa. La realidad de los hechos, sin embargo, es más compleja, de manera que persisten las controversias y discusiones teóricas sobre cada una de esas cuestiones y sus relaciones. Tras enmarcar el problema, en el marco teórico se precisa la naturaleza del aprendizaje docente, la importancia de prestar atención a los resultados ligados al desarrollo profesional y se ofrece un mapa conceptual para analizarlo. En el diseño de la investigación se formulan las cuestiones planteadas, se informa de las decisiones metodológicas tomadas y se presentan los datos cuantitativos y cualitativos construidos y recabados. Al interpretar y valorar los resultados se destaca que ha habido determinados aprendizajes más y menos logrados en la formación continuada. Los más relevantes han sido desarrollados en proyectos de trabajo en los centros, los menos afectados por la formación son la atención a la diversidad, la reflexión sobre la práctica y las relaciones con familias y comunidad. Las políticas y programas de formación continuada habrían de mejorar sus finalidades y promover coherentemente condiciones y estrategias adecuadas
It is widely agreed that the teacher's learning and professional development are key factors in the educational quality. The reality of facts is, however, more complex, and controversy and theoretical discussion persist about each of these questions and their relationships. After delimiting the problem, the nature of the teacher's learning is required in the theoretical framework, the importance of paying attention to the results linked to the professional development and a mind map is offered for its analysis. In the design of the investigation, the laid out questions are arisen, the methodological decisions taken are notified and the quantitative and qualitative data are reported, built and gathered. When interpreting and valuing the results it is stood out that there have been some learnings with a greater degree of achievement than others in the continuous training. The most relevant have been developed in projects in the work place, the least relevant for the training are attention to diversity, the reflection about the practice and the relationship with the families and the community. The politics and continuous training programmes should improve their purposes and coherently foster the appropiate conditions and strategies
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Aprendizaje docente
Desarrollo profesional del profesorado
Educación obligatoria
Enseñanza
Compulsory education
Teacher learning
Teacher professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/48723
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Escudero Muñoz, J. M.; Cutanda López, M. T.; Trillo Alonso, F. J. Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado. Profesorado, 21(2): 83-102 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48723]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
5.pdf507.19 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada