Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48719

Title: Los contenidos del desarrollo profesional docente: presencias y omisiones
Other Titles: The contents of teacher professional development: Present and missing points
Authors: Martínez Domínguez, Begoña
Rodríguez Entrena, María Jesús
Issue Date: 16-Jun-2017
Abstract: La importancia de los contenidos es bien reconocida en el campo de la investigación del desarrollo profesional. Constituyen el fundamento cultural de las capacidades, actitudes, compromisos y valores docentes que son necesarios para la mejora de la enseñanza, las experiencias escolares y los aprendizajes del alumnado, particularmente en la educación obligatoria. Este artículo trata específicamente los contenidos de la formación, una de las dimensiones investigadas en el proyecto al que pertenece. El marco teórico propone un conjunto de referentes conceptuales que han servido para formular, en el diseño de la investigación, las cuestiones que se pretende responder, así como para presentar, discutir y valorar los resultados alcanzados. En las conclusiones se denuncia, de una parte, que la formación prevalente selecciona contenidos preferentemente metodológicos y descuida otros de carácter social, cultural y profesional que son relevantes para los propósitos de la educación obligatoria y la formación requerida del profesorado. Finalmente, se explicitan algunas implicaciones para las políticas y prácticas de la formación docente, así como para la teoría y la investigación educativa en materia de desarrollo profesional
The importance of contents is well recognized in the professional development investigation field. They constitute the cultural foundation of the skills, attitudes, commitments and educational values that are necessary for the educational improvement, the school experiences and the student’s learnings, particularly in the compulsory education. This paper specifically focuses on the teacher education contents, one of the dimensions that have been investigated in the project to which this paper belongs. The theoretical framework offers a set of conceptual models that have been used to formulate, at the research design stage, the questions that are trying to be solved, as well as to present, discuss and value the results obtained. In the conclusions it is denounced that the prevailing teacher training mainly selects methodological contents and neglects others related to social, cultural and professional aspects that are relevant for the compulsory education objectives and teacher education needed. Finally, some implications for the teacher professional development policies and practices are presented, as well as for the theory and the educational research in the field
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Contenidos de la formación docente
Desarrollo profesional docente
Políticas de formación y selección de contenidos
Teacher Education Contents
Teacher Professional Development
Teacher Education Policy and Contents Selection
URI: http://hdl.handle.net/10481/48719
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Domínguez, B.; Rodríguez Entrena, M. J. Los contenidos del desarrollo profesional docente: presencias y omisiones. Profesorado, 21(2): 41-61 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48719]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
3.pdf832.38 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada