Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 6 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48557

Title: Influencia del área de estudio y el sexo en los estilos de liderazgo
Other Titles: Influence of the field of study and sex in leadership styles
Authors: Lozano García, Lourdes María
Cañadas García, Marta
Collado Vicente, Marina
Issue Date: 2017
Abstract: El presente estudio investiga si la interacción entre área de estudio y sexo de los líderes afecta sobre su estilo de liderazgo. Para ello utilizamos el marco teórico de Bass, que diferencia entre liderazgo transformacional y transaccional. Se esperaba que los participantes en áreas características del sexo opuesto mostrasen un estilo de liderazgo distinto al que normalmente se asocia a su sexo. Método: la información se recogió enviando un cuestionario en línea a directores y directoras de departamento de 16 universidades españolas (N = 137), y se analizó mediante pruebas t-test y análisis multivariado de la varianza. Resultados: no se encontraron diferencias significativas entre mujeres y hombres en áreas masculinizadas, por lo que encontramos el efecto esperado en directoras liderando en áreas masculinizadas. Sin embargo, los directores de departamento en áreas feminizadas mantienen la tendencia a un liderazgo transaccional, típicamente asociado a hombres.
This study aims to investigate if the interaction between leaders’ field of study and sex influences their leadership styles. We took the approach of Bass’ theory of leadership which differentiates between transformational and transactional leadership styles. It was expected that participants in fields characteristic of the opposite sex would show a different leadership style than the one typically associated to their sex. Method: data were collected from the department heads of 16 Spanish universities (N = 137) with an online survey, and were analysed using t-tests and multivariate analysis of variance. Results: no significant differences were found between men’s and women’s leadership style in masculinised fields, which means the hypothesised effect occurs for females in masculinised fields. However, male participants working in feminized fields of study maintained the inclination to a transactional leadership style that is usually associated with the male sex.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 24.05.2017 | Publicado: 15.12.2017
Correspondencia: Marcos Santos | Orcid: 0000-0003-0043-0169
Series/Report no.: ReiDoCrea;6
Keywords: Liderazgo
Sexo
Leadership
Sex
URI: http://hdl.handle.net/10481/48557
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Lozano García, L. M.; Cañadas García, M.; Collado Vicente, M. Influencia del área de estudio y el sexo en los estilos de liderazgo. ReiDoCrea, 6: 356-363 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48557]
Appears in Collections:ReiDocrea, 6 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6-27.pdf506.17 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada