Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Acceso y Evaluación de la Información Científica (HUM466) >
HUM466 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48375

Title: Analysis of online climate change games: Exploring opportunities
Other Titles: Análisis de los juegos en línea sobre cambio climático: Explorando oportunidades
Authors: Ouariachi, Tania
Olvera Lobo, María Dolores
Gutiérrez Pérez, José
Issue Date: Jul-2017
Abstract: Online games have been proposed as a promising tool for communication and education. Taking into account the new communicative paradigm of young people and the fact that climate change is one of the main threats to their future, this paper presents a checklist of indicators validated using the Delphi method to analyze the communicative elements of online climate change games targeting young people, and illustrates their use and usefulness with a qualitative analysis of a sample of games produced in Spain. This exploratory study maintains that online climate change games are shaping up to be innovative strategies, thanks to their immersive narrative and interactivity, among other features, which are used to meet the communicative and educational challenges regarding climate change: causes are made visible, actions are portrayed as local, uncertainty is avoided, contextualized information is provided in a positive and proactive tone, and a critical thinking approach is encouraged through decision-making.
Los juegos en línea han sido propuestos como herramientas prometedoras para la comunicación y la educación. Teniendo en cuenta el paradigma comunicativo de los jóvenes y que el cambio climático es una de las principales amenazas en su futuro, este artículo presenta un checklist con indicadores validados a través del método Delphi para analizar los elementos comunicativos de juegos en línea sobre cambio climático dirigidos a adolescentes, e ilustra su uso y utilidad mediante un análisis cualitativo de una muestra de juegos producidos en España. Este estudio exploratorio sostiene que los juegos en línea sobre cambio climático se perfilan como estrategias innovadoras haciendo frente a desafíos comunicativos y educativos en torno al cambio climático: la causas se hacen visibles, las acciones se presentan en una escala local, la incertidumbre se evita, la información se contextualiza con un tono positivo y proactivo, y el pensamiento crítico se estimula a través de la toma de decisiones.
Publisher: Universidad Autónoma de Baja California, Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo
Keywords: Online games
Occupational choice
Teacher training
Juegos en línea
Elección profesional
Formación del profesorado
URI: http://hdl.handle.net/10481/48375
ISSN: 1607-4041
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ouariachi, T.; Olvera Lobo, M.D.; Gutiérrez Pérez, J. Analysis of online change games: Exploring opportunities. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3): 104-114 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/48375]
Appears in Collections:HUM466 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ouariachi_GamesOpportunities.pdf686.07 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada