Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Acceso y Evaluación de la Información Científica (HUM466) >
HUM466 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/48355

Title: Los sitios web académicos con información de postgrado: Herramientas para su evaluación
Other Titles: Postgraduate studies websites: A framework for evaluating
Authors: Olvera Lobo, María Dolores
Aguilar-Soto, María
Issue Date: Feb-2011
Abstract: Este trabajo diseña y desarrolla dos nuevas herramientas adaptadas específicamente para la evaluación de sitios web de estudios de postgrado desde una perspectiva objetiva –mediante una checklist y utilizando aplicaciones como Weblink Validator, W3C markup validator y TAW– y subjetiva –a través de un cuestionario−. Estas herramientas se han aplicado a sitios web de Programas Oficiales de Postgrado con Mención de Calidad –distinción otorgada por el Ministerio de Educación y Ciencia de España–. El análisis y procesamiento de los datos se ha realizado con el paquete estadístico SPSS.Los resultados muestran valores aceptables para los sitios web analizados aunque tienen algunos defectos comunes. Se constata la existencia de varios niveles de calidad de tales sitios, tal como se pone de manifiesto tanto en el análisis de cluster como en el de componentes principales o PCA.
This paper proposes two tools for evaluating the quality of information on postgraduate studies websites, while providing for both objective and subjective approaches to the evaluation process. On one hand, a checklist of accessibly levels, for use with Weblink Validator, W3C markup validation service and TAW, has been developed. This is complemented by questionnaire instrument, designed and field tested to assess qualitative aspects of the target websites. These tools have been field tested on postgraduate websites that enjoy Quality Mention (MC) from universities in Andalusia, Spain; and the data complied was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results of these analyses yield acceptable quality values for these websites, while revealing several common flaws. A university website ranking and a website domain ranking have also been developed. The distinct quality levels of these websites are reported in cluster and principle component analyses.
Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México
Keywords: Programas oficiales de postgrado
Evaluación de sitios web
Evaluación de información
Sitios web académicos
Postgraduate studies
Website evaluation
Information evaluation
Academic web sites
URI: http://hdl.handle.net/10481/48355
ISSN: 2448-8321
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Olvera-Lobo, M.D.; Aguilar-Soto, M. Los sitios web académicos con información de postgrado: Herramientas para su evaluación. Investigación bibliotecológica, 25(53): 31-57 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/48355]
Appears in Collections:HUM466 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
OlveraLobo_WebPostgradoEvaluacion.pdf357.46 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada