Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47716

Title: Nuevas maneras de enseñar y aprender. Teorías de la Educación en el EEES. Maletas educativas como recurso didáctico
Other Titles: New ways of teaching and learning Theory of the Education in the European Space of Top Education. Educational suitcases like didactic resource
Authors: Álvarez Domínguez, Pablo
Issue Date: Jul-2017
Abstract: La Teoría de la Educación no se compromete exclusivamente con la aplicación del método científico, sino que además se encarga de analizar el proceso educativo desde la práctica. En este estudio se da a conocer una serie de fundamentos teóricos y prácticos, relacionados con el uso de la maleta educativa como novedoso recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de la Teoría de la Educación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Se trata de una propuesta de renovación pedagógica -gestada y desarrollada en la Universidad Española desde el curso escolar 2009/10-, que pretende la mejora del aprendizaje del alumnado universitario. A su vez, intenta poner en valor las posibilidades que tiene el profesorado para reencontrarse consigo mismo en la enseñanza y para poder responder mejor a las exigencias metodológicas de los procesos docentes en la Universidad. Los resultados obtenidos muestran para estudiantes y profesorado, que esta práctica pedagógica les ayuda a entender mejor el sentido de su profesión, a alcanzar un mayor desarrollo académico, y a interiorizar contenidos y competencias de una manera más práctica, atractiva e innovadora.
The Theory of the Education does not compromise itself exclusively with the application of the scientific method, but in addition it takes charge analyzing the educational process from the practice. In this study there is announced a series of foundations theoretical and practical, related to the use of the educational suitcase as new didactic resource for the education and the learning of the Theory of the Education in the European Space of Top Education (EEES). It is a question of an offer of renovation pedagogic - prepared and developed in the Spanish University from the school course 2009/10-, that he claims the improvement of the learning of the university student. In turn, it tries to put in value the possibilities that the professorship has to meet again with it itself in the education and to be able to answer better to the methodological requirements of the educational processes in the University. The obtained results show for students and professorship, that this pedagogic practice helps them to understand better the sense of his profession, to reaching a major academic development, and to internalizing contents and competitions of a more practical, attractive and innovative way.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Didáctica de la historia
Espacio Europeo de Educación Superior
Investigación práctica de la Educación
Teoría de la educación
Didactics
European Space of Top Education
Practical Investigation of the Education
Theory of the Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/47716
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Álvarez Domínguez, P. Nuevas maneras de enseñar y aprender. Teorías de la Educación en el EEES. Maletas educativas como recurso didáctico. Profesorado, 21(2): 505-532 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47716]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59816-179990-1-SM 26.pdf751.6 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada