Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47705

Title: El taller rpaula: activando la resolución de problemas en las aulas
Other Titles: Psclassroom workshop: Activating problem solving in classrooms
Authors: Perdomo-Díaz, Josefa
Felmer, Patricio
Issue Date: Jul-2017
Abstract: En este artículo se describe el Taller RPAula, una estrategia de desarrollo profesional cuyo objetivo es proveer a los docentes de matemática de herramientas y experiencias que les permitan desarrollar en sus estudiantes la habilidad de resolver problemas. Es un taller de baja intensidad, persistente en el tiempo y que considera al docente como resolutor de problemas, su experiencia resolviendo problemas, la interacción monitor-docente como modelo de la interacción docente-estudiante, la planificación, implementación y análisis de Actividades de Resolución de Problemas en Aula (ARPA), el intercambio de experiencias e ideas entre pares y la construcción de problemas. Además se presentan los resultados del análisis de una experiencia piloto realizada en 2014, bajo un enfoque descriptivo exploratorio.
This article presents the PSClassroom Workshop, a professional development strategy aimed at providing mathematics teachers with tools and experiences to promote problem solving in their students. The workshop is low intensity, persistent over time, and considers the teachers as problem solvers, their experience solving problems, monitor-teacher interaction as a model for teacher-student interaction, planning, implementation and analysis of problem solving activities in classroom, exchange of experiences and ideas among peers and problems construction. Moreover, we present the results of an exploratory descriptive analysis of an experimental version of this workshop carried out on 2014.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Proyecto Fondef ID14I10338, CIAE Project FB 0003 from the Associative Research Program of CONICYT y BASAL-CMM projects.
Projecto Fondecyt 3140597, Proyecto EDU2011-29328 y Proyecto EDU2015-65270-R.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Construir problemas
Desarrollo profesional
Matemáticas
Prácticas de aula
Resolución de problemas
Class practices
Mathematics
Problem posing
Problem solving
Professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/47705
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Perdomo-Díaz, J.; Felmer, P. El taller rpaula: activando la resolución de problemas en las aulas. Profesorado, 21(2): 425-444 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47705]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59468-178657-1-SM 23.pdf442.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada