Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47704

Title: Construyendo el aprendizaje desde el contexto. Confluencia de objetivos. Instituto quatre cantons y Museu del disseny, Barcelona
Other Titles: Building the learning from the context. Conjunction of objectives. Quatre Cantons secondary school and Museum of Design, Barcelona.
Authors: Badia Solé, Marta
González Soto, Ángel Pío
Issue Date: Jul-2017
Abstract: El artículo que presentamos es la narración de una experiencia pedagógica realizada por los alumnos de primero de Educación Secundaria Obligatoria del Instituto “Quatre Cantons” de Barcelona. Dicha experiencia se ha desarrollado a partir de la propuesta educativa del “Museu del Disseny” de Barcelona. “Muntem una exposició: un món d’objectes, mirades i relats” es el proyecto piloto organizado por el Museu del Disseny de Barcelona, que invita a alumnos y profesores a conocer y valorar la cultura material del mismo modo que lo hace un museo. La metodología adoptada por todo el equipo docente y la singular organización del centro de secundaria, permiten contextualizar los contenidos y consigue implicar realmente a los alumnos en su propio aprendizaje. La flexibilidad pedagógica, el uso generalizado y cotidiano de la tecnología, la predisposición de los alumnos y la disposición de acción de todos los profesores es visible dentro y fuera del recinto escolar. El Instituto Quatre Cantons, crea sinergias activas entre las personas, los conocimientos y los saberes sumergiéndose en la realidad y aprendiendo “en directo”.
This article explains the development of a pedagogical experience carried out by students of the first year of compulsory secondary education at the Quatre Cantons secondary school from Barcelona. Such experience was developed from an educational proposal submitted by the Museum of Design of Barcelona. “Let’s set up an exhibition: a world of objects, looks and stories” is a pilot project organised by the Museum of Design of Barcelona that invites students and teachers to know and value material culture the same way a museum does. (Museum of Design. The methodology used by all the teachers and the particular organisation of the school make it possible to contextualise the contents and manage to get the students really involved in their own learning process. The pedagogical flexibility, the general and daily use of technology, the students’ interest and all the teachers’ eagerness to act are visible inside and outside the school. The Quatre Cantons school creates active synergies between persons, knowledge and wisdom by diving into reality and learning “live”.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Aprendizaje globalizado
Aprendizaje colaborativo
Didáctica
Educación secundaria
Innovación
Tecnología
Collaborative learning
Didactics
Global learning
Innovation
Secondary education
Technology
URI: http://hdl.handle.net/10481/47704
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Badia Solé, S.; González Soto, Á. P. Construyendo el aprendizaje desde el contexto. Confluencia de objetivos. Instituto quatre cantons y Museu del disseny, Barcelona. Profesorado, 21(2): 409-424 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47704]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59467-178655-1-SM 22.pdf398.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada