Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47702

Title: Los dispositivos de acogida de los enaf (élevès nouvellement arrivés en France). Una revisión crítica y comparativa desde una óptica inclusiva
Other Titles: Reception arrangements for students recently arrived in France (ENAF: Élèves Nouvellement Arrivés en France). A critical and comparative review from an inclusive perspective
Authors: Jiménez Gámez, Rafael
Issue Date: Jul-2017
Abstract: Este trabajo pretende dar una visión diacrónica, crítica y comparativa de los dispositivos de acogida a los alumnos de origen inmigrante, que se establecieron en Francia treinta años antes que aquí y comprobar, aunque las condiciones contextuales sean distintas, si los puntos problemáticos son o no los mismos que en España, en cuanto a las posibilidades de inclusión en el sistema educativo en general. Tras una introducción sobre los antecedentes de los dispositivos de acogida, aún en una fase previa de rodaje, presentaremos la normativa, en el caso francés, centralizada, sobre los dispositivos que aparecen en 2002 y que rigen hasta 2012. En el tercer epígrafe hemos realizado un análisis crítico de la puesta en práctica de los mismos, a partir de dos estudios de caso realizados en la banlieue parisina, de diversos informes y de varias investigaciones llevadas a cabo en Francia. Para concluir, compararemos la situación francesa con la española, aunque no contemos aun con trabajos completos y globales sobre los dispositivos en nuestro país.
This paper intends to offer a diachronic, critical and comparative view of the reception arrangements for immigrant students as established in France thirty years before they were implemented in Spain. It also intends to verify, even though contextual conditions may differ, if the issues encountered there and then were the same or different to those experienced in Spain, as to the possibilities of inclusion in the educational system. After an introduction that describes, the background of the reception arrangements, still in a preliminary testing phase, it sets out the regulations, which, in the French case, is focused on the arrangements in force for the period 2002 - 2012. A critical analysis of its implementation, based on two case studies conducted in the Parisian banlieue, several reports and research works carried out in France, is included in the third section of this paper. Finally, we have compared French and Spanish scenarios, even though we cannot still rely on finished and general studies on these arrangements in our country.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Dispositivos de acogida a alumnado inmigrante
Educación intercultural
Inmigración y educación
Immigration and education
Intercultural Education
Reception arrangements for immigrant students
URI: http://hdl.handle.net/10481/47702
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jiménez Gámez, R. Los dispositivos de acogida de los enaf (élevès nouvellement arrivés en France). Una revisión crítica y comparativa desde una óptica inclusiva. Profesorado, 21(2): 393-408 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47702]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59466-178653-1-SM21.pdf344.99 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada