Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47700

Title: La competencia social y el cambio actitudinal en el aula de secundaria
Other Titles: Social Competence and attitudinal change in the Secondary Classroom
Authors: Pineda-Alfonso, José A.
Issue Date: Jul-2017
Abstract: En las últimas décadas se han desarrollado numerosos programas que han tratado de integrar la enseñanza de las actitudes y valores en el campo de las habilidades sociales, la inteligencia emocional y el manejo del conflicto. Sin embargo todo parece indicar que estamos teniendo dificultades para fomentar en la escuela los valores que consideramos necesarios para la convivencia democrática. En este sentido, presentamos una propuesta para enseñar las actitudes y valores en el aula de educación secundaria basada en la experimentación de un ámbito de investigación escolar sobre problemas relacionados con el conflicto y la convivencia. Para indagar en las posibilidades del cambio actitudinal en el aula, se hizo el seguimiento investigativo de su aplicación práctica con un grupo de alumnos de 4º de ESO durante el curso 2010-2011, en un Centro de Atención Preferente situado en el extrarradio de la ciudad de Sevilla. Se estableció un sistema de categorías siguiendo una hipótesis de progresión y se codificaron las unidades de información recogidas en los cuadernos de los alumnos, en las grabaciones de audio de un grupo de debate y en el diario del investigador. El tratamiento cuantitativo, y el análisis cualitativo, de los resultados, muestran la evolución y caracterización de las actitudes en los distintos valores de la hipótesis de progresión, la correlación entre los esquemas cognitivos y la construcción de actitudes y valores, así como la posibilidad de reestructuración de éstos hacia mayores niveles de complejidad a través del trabajo en el aula con temas controvertidos con una metodología investigativa.
In recent decades numerous programs have been developed trying to integrate the teaching of attitudes and values in the field of social skills, emotional intelligence and conflict management. However it seems that we are having some difficulties in promoting moral values that we consider necessary for democratic coexistence. We present a proposal for teaching attitudes and values in high school classrooms based on an experiment in a Research-in-School Area on issues related to the conflict and coexistence. In order to investigate the possibilities of changing attitudes in classroom, practical application research was carried out with a group of students in the fourth year of secondary school (ESO), during the 2010-2011 academic year, in a Centre of Preferential Attention located on the outskirts of Seville. A system of categories was stablished following a hypothesis of progression and coded information units contained in the students’ notebooks, in the audio recordings of a discussion group and in the researcher's journal. Quantitative treatment and qualitative analysis of the results show the evolution and characterization of attitudes in the different values of the hypothesis of progression, the correlation between cognitive schemes and the construction of attitudes and values, and also the possibility of restructuring these towards higher levels of complexity through work in the classroom with controversial topics with research methodology.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Ámbito de investigación escolar
Conflicto y convivencia
Educación Secundaria
Enseñanza de actitudes
Enseñanza de temas controvertidos
Conflict and coexistence
Research-in-School Area
Secondary Education
Teaching attitudes
Teaching controversial issues
URI: http://hdl.handle.net/10481/47700
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pineda-Alfonso, J. A. La competencia social y el cambio actitudinal en el aula de secundaria. Profesorado, 21(2): 355-375 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47700]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59464-178649-1-SM.pdf429.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada