Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47697

Title: Enseñanza de la historia, creación de identidades y prácticas docentes
Other Titles: History Learn, creation of identities and teaching practices
Authors: Molina Puche, Sebastián
Miralles Martínez, Pedro
Deusdad Ayala, Blanca
Alfageme González, M. Begoña
Issue Date: Jun-2017
Abstract: Con este artículo intentamos estudiar las concepciones o creencias que los docentes tienen sobre la función de la enseñanza de la historia, centrándonos en los contenidos iberoamericanos, la manera con la que afrontan la docencia en esta materia y la construcción de de identidades culturales, con la finalidad de establecer si existe relación entre dichas prácticas docentes de los contenidos de historia y la identidad. Para ello hemos realizado un estudio exploratorio de carácter cualitativo a través de una encuesta a más de medio centenar de profesores de Educación Secundaria Obligatoria. Los datos obtenidos nos han permitido constatar que existen claros paralelismos entre la concepción de la historia, las prácticas docentes y el uso dado a la materia para crear identidades más o menos plurales.
We tried with this article study the conceptions and beliefs that teachers have about the role of history teaching, focusing on Latin American content, the way in which face teaching in this area and the construction of cultural identities, with order to establish the correlation between these teaching practices of the contents of history and identity identity. We therefore performed an exploratory study qualitative through a survey of more than fifty teachers of secondary school. The data obtained have allowed us to see that there are clear parallelisms between the conception of history, teaching practices and the use made of the matter to create more or less plurals identities
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Didáctica de la historia
Identidades culturales
Tipologías del profesorado
Educación Secundaria
Teaching history
Cultural identity
Typologies of teachers
Secondary Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/47697
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Molina Puche, S.; et al. Enseñanza de la historia, creación de identidades y prácticas docentes. Profesorado, 21(2): 331-354 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47697]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59463-178647-1-SM 18.pdf453.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada