Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47696

Title: Análisis de las habilidades lingüísticas en educación infantil y primaria en un contexto multicultural
Other Titles: Psycholinguistic analysis skills and primary education in a multicultural context
Authors: Manzano Aragüez, Desireé
Alemany Arrebola, Inmaculada
Issue Date: Jul-2017
Abstract: El principal objetivo de esta investigación ha sido analizar el desarrollo de las habilidades psicolingüísticas, a través del ITPA, a alumnos desde 2º de Infantil hasta 4º de Primaria. Se ha seleccionado a 386 participantes, 187 de procedencia europea y 146 bereber, de éstos 119 hablan tamazight, pudiendo considerarse como bilingües. Las mayores diferencias en las subpruebas del ITPA se observa en la etapa de Educación Infantil obteniendo mejores resultados el alumnado de procedencia europea, disminuyendo las diferencias en la etapa escolar, lo que indica la importancia de los iguales y del docente para mejorar el desarrollo psicolingüístico del alumno.
The main objective of this research has been to analyze the development of the psycholinguistic abilities of pupils from 2nd to 4th Primary Education through the ITPA . 386 participants have been selected, 187 from Europe and 146 are Berber. Of these 119 are Tamazight and they could be considered bilingual. The greatest differences in the ITPA subtests appear in the kindergarten stage. Students from Europe get the test results but these differences decreases in the Secundary Stage, indicating the importance of peers and teachers to improve the psycholinguistic development of student.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Bilingüismo
Procedencia cultural
Habilidades psicolingüísticas;
Rendimiento académico
Bilingualism
Cultural background
Psycholinguistic abilities
Academic performance
URI: http://hdl.handle.net/10481/47696
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Manzano Aragüez, D.; Alemany Arrebola, I. Análisis de las habilidades lingüísticas en educación infantil y primaria en un contexto multicultural Profesorado, 21(2): 309-329 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47696]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59462-178645-1-SM 17.pdf446.29 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada