Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47695

Title: Mejora de competencias: introducción de la gestión de calidad en nuevas metodologías educativas
Other Titles: Improving competences: introducing Quality Management in new Education Methodologies
Authors: Fernández Solo de Zaldívar, Isabel
Issue Date: Jul-2017
Abstract: Este artículo presenta una descripción general del programa de aplicación en Formación Profesional de métodos y tecnologías para la mejora de las competencias de empleabilidad de los alumnos de Formación Profesional. Basados en estrategias ágiles, pueden fácilmente ser implementados, extendidos y reproducidos en cualquier centro educativo. El punto de partida del programa es la integración de metodologías ágiles en el curriculum del Módulo Empresa e Iniciativa Emprendedora (EIE) de los Ciclos Formativos de Formación Profesional. Como resultado de la investigación se ha generado una propuesta didáctica para la adquisición de competencias relacionadas con el emprendimiento construida bajo los parámetros de la formación por competencias, el pensamiento creativo y las tecnologías de información y comunicación. El programa aplica los principios de Calidad para conformar una propuesta basada en el aprendizaje significativo y la enseñanza para la comprensión, implementados en el gestor de contenidos educativos MOODLE como herramienta para el desarrollo de un aprendizaje mixto o híbrido (blended learning) que combina trabajo en línea y presencial.
This article presents an overview of the program for implementation of methods and technologies in order to improve the employability competences of Vocational Training students. The program is based in agile strategies that can be implemented, expanded and recreated in any school. The starting point of the program is the curriculum integration of agile methodologies in the Enterprise Entrepreneurial Initiative Module in the courses of Vocational Training studies. As a research outcome, it has been generated a didactic proposal in order to acquire competencies related to entrepreneurial initiatives, built on competency training, creative thinking, information and communication technologies parameters. The program applies Quality principles to shape a proposal based on meaningful learning and understanding teaching, implemented through the didactic contents management program MOODLE as a development tool for blended or hybrid learning combining On Line as well as in person work.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Calidad
Competencias
Emprendimiento
Formación profesional
Metodologías ágiles
Entrepreneur
Competence
Agile Methodologies
Quality
Vocational Training
URI: http://hdl.handle.net/10481/47695
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández Solo de Zaldívar, I. Mejora de competencias: introducción de la gestión de calidad en nuevas metodologías educativas Profesorado, 21(2): 279-308 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47695]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59461-178643-1-SM16.pdf542.76 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada