Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Modulema >
Modulema 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47684

Title: Los menores extranjeros no acompañados de Melilla. Análisis de su situación y propuesta de formación socioeducativa
Other Titles: The unaccompanied foreign minors of Melilla. Analysis of their situation and proposal of socio-educational training
Authors: Sánchez-Fernández, Sebastián
Milud-Ahmed, Yamila
Mohamed-Abdel-lah, Asma
Mohamed-Abdelkader, Nadia
Mohamed-Mohamed Berkan, Nadia
Issue Date: 9-Oct-2017
Abstract: Introducción: El objetivo fundamental de este trabajo es conocer la realidad que viven los menores extranjeros no acompañados en Melilla con la doble finalidad de elaborar una propuesta de formación para ellos y de concienciar a la ciudadanía en general, y particularmente a la melillense, sobre su situación. Metodología: Hemos analizado el marco legal correspondiente y, para el estudio de campo, los hemos entrevistado siguiendo un guión semiestructurado. Para completar el conocimiento de la realidad, hemos entrevistado a varios ciudadanos de Melilla con la finalidad de conocer su percepción y valoración sobre estos menores que viven en la ciudad. También hemos utilizado una entrevista semiestructurada. Para ambos colectivos hemos utilizado una selección intencionada de los participantes, buscando su disponibilidad para la colaboración y su compromiso de sinceridad, criterios que han condicionado significativamente su selección, especialmente en el caso de los menores. Resultados: Hemos constatado las carencias y dificultades que viven los menores extranjeros no acompañados en Melilla, que en muchos casos no se solucionan por parte de las instituciones encargadas de su tutela al amparo de la legislación específica. Igualmente, se aprecia una gran diferencia entre las opiniones de los propios menores y la de los ciudadanos melillenses sobre su situación, lo que refuerza los casos de exclusión y marginación. Conclusiones: El estudio de la situación de estos menores, contrastando las versiones que ellos nos han dado con las que ofrecen los ciudadanos melillenses, analizándolas a la luz del marco legal y de los principios educativos que rigen su atención escolar y social, nos ha permitido elaborar una propuesta formativa para los menores y reclamar la necesidad de hacer otra para los ciudadanos melillenses.
Introduction: The main objective of this work is to know the reality that unaccompanied foreign minors live in Melilla with the dual purpose of developing a training proposal for them, and of raising awareness about their situation among citizens in general, but specifically among those of Melilla. Methodology: We analyzed the corresponding legal framework and, for the field study, we interviewed them following a semi-structured script. To complete the knowledge of the reality, we interviewed several citizens of Melilla with the purpose of knowing their perception and appraisal on these children who live in the city. We also used a semi-structured interview. For both groups we used an intentional selection of the participants, seeking their availability for collaboration and their commitment to sincerity, criteria that significantly determined their selection, especially in the case of the minors. Results: We have verified the shortcomings and difficulties experienced by unaccompanied foreign minors in Melilla, which in many cases are not solved by the institutions responsible for their protection under the specific legislation. Likewise, there is a great difference between the opinions of the minors themselves and that of the citizens of Melilla about their situation, which reinforces the cases of exclusion and marginalization. Conclusions: The study of the situation of these children, contrasting the versions offered by the minors and by Melilla citizens, and analyzing them in the light of the legal framework and of the educational principles that govern their school and social attention, allowed us to design a training proposal for these minors, and to demand the necessity of designing another for the citizens of Melilla.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Menores extranjeros no acompañados
Frontera sur de Europa
Formación de minorías marginadas
Educación Social
Unaccompanied foreign minors
Southern border of Europe
Marginalized minority training
Social Education
URI: http://hdl.handle.net/10481/47684
ISSN: 2530-934X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sánchez-Fernández, S.; et al. Los menores extranjeros no acompañados de Melilla. Análisis de su situación y propuesta de formación socioeducativa. Modulema, 1: 121-142 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47684]
Appears in Collections:Modulema 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol.1-Art.6 - Sanchez-Fernandez y otros.pdf303.33 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada