Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 2 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47678

Title: Desempeño docente para la identificación de los más competentes para la matemática
Other Titles: Educational acting for the identification of the most competent for the mathematical one
Authors: García Perales, Ramón
Issue Date: Jul-2017
Abstract: En los procesos de identificación de los alumnos más competentes el docente cumple un papel fundamental. Es por ello que estos procedimientos de detección deberán de partir de las experiencias desarrolladas en las propias aulas y en los que la formación docente se torna fundamental, más si cabe en el campo de aquellos alumnos con mayores potencialidades llamados a ser el referente de la evolución social. A lo largo de este artículo se señalan los resultados de una investigación desarrollada en la provincia de Albacete con 712 alumnos de 5º de Educación Primaria. A este grupo de alumnos se le ha administrado la Batería de Evaluación de la Competencia Matemática, BECOMA. Entre las variables de estudio analizadas tras la administración de este instrumento, se señalan los resultados de dos de ellas, interés y motivación de los alumnos hacia el aprendizaje de las Matemáticas según el punto de vista del maestro y posible existencia de una elevada aptitud matemática del alumno a juicio del tutor. Se observa que los alumnos son bien considerados por sus maestros según la primera variable y según la segunda los tutores se muestran bastante erráticos al diagnosticar dicotómicamente la capacidad matemática de los alumnos, resultando los resultados especialmente llamativos en el caso de los alumnos ubicados en los niveles de rendimiento superiores de la batería.
In the processes of the most competent students' identification the education alone completes a fundamental paper. It is for it that these detection procedures will leave of the experiences developed in the own classrooms and in those that the educational formation you fundamental restitution, more if it fits in the field of those students with bigger potentialities called to be the relating of the social evolution. Along this article the results of an investigation are pointed out developed in the county of Albacete with 712 students of 5º of Primary Education. To this group of students it has been administered the Battery of Evaluation of the Mathematical Competence, BECOMA. Among the study variables analyzed after the administration of this instrument, the results of two of them, interest and the students' motivation are pointed out toward the learning of the Mathematics according to the teacher's point of view and possible existence of a high mathematical aptitude from the student to the tutor's opinion. It is observed that the students are very considered by their teachers according to the first variable and according to second the tutors are shown quite erratic when diagnosing dicotomically the mathematical capacity of the students, being the specially attractive results in the case of the students located in the superior yield levels of the battery.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Alumnos con alta competencia matemática
Diagnóstico de la competencia matemática
Interés y motivación hacia el aprendizaje de las matemáticas
Juicio de los tutores sobre la capacidad matemática.
Diagnosis of the mathematical competence
Interest and motivation toward the learning of the Mathematics
Students with high mathematical competence
The tutors' trial about the mathematical capacity
URI: http://hdl.handle.net/10481/47678
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Perales, R. Desempeño docente para la identificación de los más competentes para la matemática Profesorado, 21(2): 271-278 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47678]
Appears in Collections:Vol._21, 2 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59460-178641-1-SM15.pdf522.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada