Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 3 Número extraordinario (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47596

Title: El sentido de la participación docente en escuelas de tiempo completo. Un estudio de caso
Other Titles: The sense of teaching participation in full time schools. A case study
Authors: Pérez Ruiz, Abel
Issue Date: Jul-2017
Abstract: El presente artículo tiene como propósito analizar las elaboraciones de sentido que maestros de escuelas de tiempo completo edifican sobre los alcances de su participación educativa dentro de la organización escolar. A partir de un estudio de caso en dos centros de enseñanza básica ubicados en el oriente de la Ciudad de México, se destaca que el involucramiento de los maestros en la toma de decisiones no sigue una ruta clara, certera y definitiva por cuanto los fines educativos, en el marco de las reformas curriculares llevadas actualmente, están cargados de incertidumbre, desaciertos e inconsistencias. Frente a esta circunstancia, los profesores de estas escuelas defienden una práctica pedagógica construida a lo largo del tiempo que sirve como un ideal autoimpuesto para atender las necesidades formativas de las nuevas generaciones.
This article aims to analyze the elaborations of meaning that teachers within full-time schools build on the achievements of its educational participation within the school organization. From a case study on two basic schools located in eastern Mexico City, it is noted that the involvement of teachers in decision-making does not follow a clear, accurate and definitive route because educational purposes, as part of curricular reforms currently carried, are fraught with uncertainty, mistakes and inconsistencies. Given this circumstance, teachers in these schools advocate a pedagogical practice built over time that serves as a self-imposed ideal for meeting the training needs of new generations.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Participación docente
Escuela
Subjetividad
Teaching participation
School
Subjectivity
URI: http://hdl.handle.net/10481/47596
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez Ruíz, A. El sentido de la participación docente en escuelas de tiempo completo. Un estudio de caso. Profesorado, 21(2): 49-66 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47596]
Appears in Collections:Vol._21, 3 Número extraordinario (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
59447-178605-1-SM 3.pdf385.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada