Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47513

Title: Matemáticas escolares en futuros maestros: Un estudio necesario
Other Titles: Future Teachers in school Mathematics: A necessary study
Authors: Nortes Martínez-Artero, Rosa
Nortes Checa, Andrés
Issue Date: 2017
Abstract: Para conocer el nivel de matemáticas escolares que tienen los futuros maestros de primaria, se ha aplicado a una muestra de 197 alumnos de 2.º, 3.º y 4.º del Grado de Maestro de Primaria dos pruebas estandarizadas de matemáticas escolares y un cuestionario de actitud hacia las matemáticas, resultando que en una obtienen una media de notable mientras que en la otra suspenden, comprobando que obtienen mejores resultados hombres que mujeres y que conforme van pasando de curso, mejoran. Tomada una submuestra de alumnos de 2.º y comparando los resultados a principio de curso y a los seis meses, se obtiene mejor puntuación la segunda vez. Los alumnos muestran mejor preparación en contenidos escolares numéricos que en medida y geometría, siendo positiva su actitud hacia las matemáticas y el ítem “Me provoca una gran satisfacción el llegar a resolver problemas de matemáticas” como el más valorado.
In order to know pre-service Primary School teachers' level of school mathematics, 197 students in the 2nd, 3rd and 4th year of the Primary School degree have been given two standardized tests in school Mathematics and one questionnaire about their attitude towards Mathematics. The results show that they got an average mark of B in one of the test but failed the other one. Men got better marks than women and the results are better in the higher courses. Focusing on the 2nd course students, we have compared results at the beginning of the course and 6 months later noting that their results improved. Students showed better knowledge about numerical contents than measurement and geometry. Their attitude towards Mathematics is positive and the item “Resolving Mathematical Problems produce me a great satisfaction” is the most valued.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Actitud
Maestros
Matemáticas
Primaria
Attitude
Mathematics
Primary
Teacher
URI: http://hdl.handle.net/10481/47513
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Nortes Martínez-Artero, R., Nortes Checa, A. Matemáticas escolares en futuros maestros: Un estudio necesario. Profesorado, 21(1): 368-386 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47513]
Appears in Collections:Vol._21, 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
58067-172229-1-SM 19.pdf431.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada