Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47489

Title: Conocimientos disciplinares y pedagógicos de las educadoras de párvulos en Chile
Other Titles: Disciplinary and pedagogical knowledge of preschool teachers in Chile
Authors: Moreno Vera, Fabiola
Herrán Gascón, Agustín de la
Issue Date: 2017
Abstract: Se estudia si la percepción de los conocimientos profesionales (disciplinares y pedagógicos) de las educadoras de párvulos de Chile está asociada al nivel de conocimientos que realmente tienen. Con este fin se aplicaron dos instrumentos de recogida de datos, previamente validados. El primero fue un cuestionario diseñado sobre la Encuesta Nacional Docente realizada por el Ministerio de Educación de Chile. El segundo fue la prueba INICIA (Ministerio de Educación de Chile, 2013), aplicada anualmente a los alumnos egresados de las carreras de educación parvularia. Los resultados indican que el nivel de conocimientos técnicos y pedagógicos de las educadoras de párvulos es extremadamente bajo, lo que se ve agravado por una falsa percepción acerca de su nivel de formación disciplinar y pedagógica. Las conclusiones apuntan a que la profesión de educadora de párvulos en Chile tiene un gran desafío formativo por delante.
It examines whether the perception of professional knowledge (disciplinary and pedagogical) of preschool teachers in Chile is associated with the level of knowledge they actually have. With this aim, two instruments of data collection were applied, previously validated. The first was a questionnaire designed on National Teacher Survey conducted by the Ministry of Education of Chile. The second one was the INICIA (Ministry of Education of Chile, 2013), applied annually to the pupils of nursery education. The results indicate that the level of technical and pedagogical knowledge of pre-school teachers is extremely low, which is exacerbated by a false perception of their level of disciplinary and pedagogical training. The findings suggest that the profession of nursery teachers in Chile has a great educational challenge ahead.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM386)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Chile
Desarrollo profesional
Párvulos
Educador
Educación de la primera infancia
Early Childhood Education
Preschool
Teachers
Professional development
URI: http://hdl.handle.net/10481/47489
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Moreno Vera, F.; Herrán Gascón, A. Conocimientos disciplinares y pedagógicos de las educadoras de párvulos en Chile. Profesorado, 21(1): 233-251 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47489]
Appears in Collections:Vol._21, 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
58061-172216-1-SM 12.pdf333.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada