Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA,_12 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47412

Title: Mujer, educación y conservatorio: Un relato de vida
Other Titles: Woman, education and conservatoire: A statement of life
Authors: García Gil, Desirée
Issue Date: Sep-2017
Abstract: El presente estudio aborda la trayectoria educativa, laboral y social de una de las catedráticas del Conservatorio Superior de Madrid, en la especialidad de Solfeo y Teoría de la Música. De este modo, se pretende (a) discernir las relaciones entre mujer, educación y conservatorio y (b) profundizar, a través de un caso concreto, en la historia de la formación reglada en España durante el pasado siglo. La pertinencia del individuo objeto de estudio recae en el hecho de que éste ha sido, hasta 2012, el único director «mujer» de dicho centro. Así, se utiliza el relato de vida para llevar a término los objetivos planteados y, como instrumentos y técnicas de recogida de datos, se emplean la entrevista en profundidad y el análisis de documentos. Los resultados apuntan que la informante es un referente femenino tanto dentro del ámbito docente y educativo como dentro de ámbitos de gestión unipersonales.
The present paper studies about the social, labour and educational career path of one of the professors of the High Conservatoire of Madrid, in the speciality of Solfeggio and Music Theory. So, it is tried (a) to discern, the relations among woman, education and conservatoire and (b) to delve, across an specific case, into the history of the ruled training in Spain during the last century. The particularity of the individual object to study falls on the fact that it has been, until 2012, the only female director of the above mentioned centre. Thus, to get the planned goals, it has been used the statement of life, and as instruments and techniques of data collection, there has been used in-depth interview and analysis of documents. The results aim that the informant is a female role model so much from a professional and educational context as from one-person management contexts.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Análisis de la Realidad Educativa Andaluza (AREA)" (HUM672).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Mujeres
Educación
Conservatorio
Pedagogía musical
Director
Woman
Education
Conservatoire
Musical Pedagogic
URI: http://hdl.handle.net/10481/47412
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Gil, D. Mujer, educación y conservatorio: Un relato de vida. DEDiCA, 12: 175-190 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47412]
Appears in Collections:DEDiCA,_12 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
10 - DESIREE GARCIA GIL.pdf667.31 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada