Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Modulema >
Modulema 1 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/47159

Title: Luces y sombras en la construcción de una educación intercultural en tiempos de incertidumbre
Other Titles: Lights and shadows in the construction of an intercultural education in times of uncertainty
Authors: Leiva-Olivencia, Juan José
Issue Date: 2017
Abstract: La sociedad de hoy vive inmersa en tiempos de incertidumbre en todos los niveles y dimensiones. La rapidez e inmediatez de los acontecimientos y la naturaleza compleja y multicausal de los conflictos humanos nos hace repensar los valores sobre los que sustentamos las prácticas sociales, culturales, éticas y educativas. Así, en este artículo vamos a plantear la existencia de luces y sombras en la configuración emergente de la educación intercultural como una respuesta ineludible para transformar la sociedad y la escuela en más humanidad e inclusión. La diversidad es lo común y lo común es la diversidad en este mundo actual donde necesitamos reafirmar los principios y valores democráticos ante la propagación de discursos y movimientos populistas, xenófobos y totalitarios que rechazan la convivencia y el diálogo intercultural. Por este motivo, aportamos algunas ideas pedagógicas para la generación de procesos formativos y de innovación en interculturalidad en los centros educativos.
Today's society lives immersed in times of uncertainty at all levels and dimensions. The speed and immediacy of the events and the complex and multi-causal nature of human conflict highlights the need to rethink the values on which we base the social, cultural, ethical and educational practices. So, in this article we will consider the existence of lights and shadows in the popup situation of intercultural education as an inevitable response to transform the society and school in more humanity and inclusion. Diversity is it common and it common is the diversity in this current world where we need to reaffirm the principles and democratic values in front of spread of speeches and populists, xenophobic and totalitarian movements that reject the coexistence and intercultural dialogue. For this reason, we provide some teaching ideas for the generation of training processes and innovation in interculturality in schools.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación intercultural
Diversidad
Inclusión
Formación del profesorado
Didáctica
Intercultural Education
Diversity
Inclusion
Teacher Training
Didactic
URI: http://hdl.handle.net/10481/47159
ISSN: 2530-934X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Leiva-Olivencia, J.J. Luces y sombras en la construcción de una educación intercultural en tiempos de incertidumbre. Modulema, 1: 21-39 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/47159]
Appears in Collections:Modulema 1 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vol.1-Art.2 - Leiva-Olivencia.pdf310.19 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada