Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4702

Title: Una aproximación operativa al diagnóstico y la evaluación de la comprensión del conocimiento Matemático
Other Titles: An operative approach to diagnosing and assessing mathematical knowledge understanding
Authors: Gallardo, Jesús
González, José Luis
Issue Date: 1-Sep-2006
Abstract: La comprensión del conocimiento matemático constituye un objeto de investigación de interés creciente en educación matemática. No obstante, su elevada complejidad hace que los avances más recientes aún resulten insuficientes y reclama la necesidad de ir adoptando enfoques más operativos y menos preocupados por el estudio directo de sus aspectos internos. En tal sentido, se presentan aquí las bases de una aproximación centrada en los efectos observables de la comprensión, que utiliza el análisis de comportamientos y respuestas adaptadas a situaciones expresamente planificadas derivadas del análisis fenómeno-epistemológico del conocimiento matemático. La operatividad de la propuesta se ilustra con el estudio realizado sobre el algoritmo estándar escrito para la multiplicación de números naturales.
Understanding mathematics has recently became a research topic of increasing interest in mathematics education. However, its high complexity makes to be insufficient the most recent advances and demands to be adopted more operative and less interested about its internal properties approaches. Therefore, the principles of an approach based on the observable effects of understanding mathematics are exposed here, one of which refers to the individual behaviours and answers analysis when facing to specifically prepared situations derived from the phenomenon-epistemological analysis of concrete mathematical knowledge. The operativity of the proposal is also illustrated with some examples related to a study we have carried out on understanding the written standard algorithm for the multiplication of natural numbers.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;1(1)
Keywords: Evaluación
Comprensión
Metodología
Análisis fenómeno-epistemológico
Multiplicación
Understanding
Assessment
Methodology
Phenomenon-epistemological analysis
Multiplication
URI: http://hdl.handle.net/10481/4702
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gallardo, J. y González, J. L. (2006). Una aproximación operativa al diagnóstico y la evaluación de la comprensión del conocimiento matemático. PNA, 1(1), 21-31
Appears in Collections:Volumen 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gallardo2006Una.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada