Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 1 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4701

Title: Relevancia de planes de formación inicial de profesores de matemáticas
Other Titles: Relevance of preservice mathematics teachers training programs
Authors: González, María José
Moreno, María Francisca
Gil, Francisco
Gómez, Pedro
Lupiáñez, José Luis
Rico Romero, Luis
Romero, Isabel
Issue Date: 1-Sep-2006
Abstract: El establecimiento del Espacio Europeo de Educación Superior ha generado la necesidad de procedimientos para establecer en qué medida el diseño de un programa de formación de profesores se adapta a una lista de competencias. Exploramos este problema y proponemos un instrumento para evaluar la relevancia de un curso dentro de un programa de formación. Los resultados que se obtienen con este instrumento pueden usarse para establecer el grado con el que un diseño curricular satisface las expectativas que la sociedad le impone y para caracterizarlo en términos de esas expectativas. Ilustramos este proceso con ejemplos de cursos de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria en tres universidades españolas.
The establishment of the Higher Education European Space has produced the need for procedures to measure how well a teacher education program design fits to a set of competences. We explore this problem and propose an instrument for assessing the relevance of the syllabus of a course pertaining to a program. The results obtained with this instrument can be used to assess the degree to which a syllabus fulfils the expectations that society places upon it and to characterize it in terms of those expectations. We illustrate this process with an example of a methods course in three Spanish universities.
Sponsorship: Trabajo financiado por el proyecto BSO2002-02799 del Ministerio de Ciencia y Tecnologia.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;1(1)
Keywords: Relevancia
Calidad
Formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria
Currículo
Evaluación
Relevance
Quality
Preservice secondary mathematics teacher training
Assessment
Curriculum
URI: http://hdl.handle.net/10481/4701
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González, M. J., Moreno, M. F., Gil, F., Gómez, P., Lupiáñez, J. L., Rico, L. y Romero, I.(2006). Relevancia de planes de formación inicial de profesores de matemáticas. PNA, 1(1), 3-20
Appears in Collections:Volumen 1

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gonzalez2006Relevancia.pdf636.55 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada