Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46374

Title: Inteligencia emocional percibida y ansiedad en docentes
Authors: López Luque, Vanessa
Issue Date: 12-May-2017
Submitted Date: Jun-2016
Abstract: La Inteligencia Emocional Percibida (IEP) y la Ansiedad cobran gran importancia en el colectivo docente tanto en su desarrollo como en su trayectoria profesional. Los objetivos de este estudio aspiran a evidenciar la relación existente entre la IEP y la Ansiedad, tratando de comprobar si existen diferencias significativas con relación a las variables sociodemográficas propuestas, las cuales en este caso son: género y años de experiencia en el ámbito educativo. La muestra está compuesta por 106 docentes en ejercicio del Colegio PP. Escolapios “Dulce Nombre de María” de Granada (España). Los instrumentos utilizados han sido un cuestionario sociodemográfico (género, años de experiencia y nivel educativo), el Trait Meta-Mood Scale 24 (TMMS-24) (Fernández-Berrocal, Extremera y Ramos, 2004) y el cuestionario de Ansiedad Estado Rasgo (STAI) (Spielberger, Gorsuch y Lushene, 2008). Se han obtenido diferencias significativas en ciertas dimensiones de los instrumentos de medida utilizados con respecto a las variables sociodemográficas tenidas en cuenta.
The Perceived Emotional Intelligence (PEI) and Anxiety assume high significance among teachers both in their professional careers and professional development. The main objectives of this academic research intend to demonstrate the existent relationship between the PEI and Anxiety by attempting to verify whether there are important differences related to the socio-demographic variables proposed, which are Gender and Years of Experience in the educational community. The research comprises 106 active teachers from the School named ‘PP. Escolapios-Dulce Nombre de María’ from Granada (Spain). The research tools have been socio-demographic questionnaires (Gender, Year of Experience and Education Level); the Trait Meta-Mood Scale 24 or TMMS-24 by Fernández-Berrocal, Extremera and Ramos (2004); and the State Trait Anxiety Inventory or STAI by Spielberg, Gorsuch and Lushene (2008). Significant differences have been obtained in certain aspects of the used measuring instruments with regard to the socio-demographic variables taken into consideration.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Pedagogía
Keywords: Inteligencia Emocional Percibida
Ansiedad
Docentes
Años de experiencia
Género
Perceived Emotional Intelligence (PEI)
Anxiety
Teachers
Gender
Years of experience
URI: http://hdl.handle.net/10481/46374
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
López_Luque_Vanessa.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada