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dc.contributor.authorBerlanga, Miguel A.
dc.date.accessioned2010-06-22T08:15:03Z
dc.date.available2010-06-22T08:15:03Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.citationBerlanga, Miguel A. "El bajo Guárdame las vacas y las músicas tradicionales en el sureste español". Revista de Musicología. Madrid, Sociedad Española de Musicología, vol XXVIII, nº 1, 2005: 501-513en
dc.identifier.issn0210-1459
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/4632
dc.description.abstractThe popularity of the song Guárdame las vacas lingered long after the time of the Renaissance. Written sources would have us believe that its rendition was circumscribed to the XVI and XVII centuries, but the repertoire of the aguilandos, traditional popular music from the area around the region of Murcia, suggests something quite different to us. In this essay we relate the theme of las vacas, and others of a similar nature from the XVI and XVII centuries, to the music of the traditional aguilandos from the Southeast of the Peninsula Iberica. At the same time we reflect on the riches to be derived from an opportune conceptual contrast between, on the one hand, the data and conclussions that field work provide from both oral and written sources and, on the other hand, those that are supplied by the more academic methods proper to musicology that accords an almost absolute primacy to written sources. Fieldwork is a methodological instrument at the service of methodology in general. We defend a certain kind of ‘interdisciplinarity’, at least where investigation is to be applied to popular music traditions that have long and deep historical roots.en
dc.description.abstractLa popularidad del tema guárdame las vacas no se perdió tras la época renacentista. Las fuentes escritas parecen hacernos concluir que su práctica se limitó a los siglos XVI y XVII, pero el repertorio de los aguilandos, músicas populares de tipo tradicional de la zona de las Cuadrilla -en torno a la región de Murcia-, nos sugiere otra cosa. En esta comunicación se pone en relación el tema de las vacas, y otros similares de los siglos XVI y XVII, con la música de los aguilandos tradicionales del S.E. peninsular. Paralelamente, se reflexiona sobre la fecundidad de una oportuna puesta en juego entre los datos y certezas que suministra el trabajo de campo (fuentes orales y escritas) y los que suministra la metodología más extendida en la musicología, que otorga primacía casi absoluta a las fuentes escritas. El trabajo de campo es un instrumento metodológico al servicio de la metodología general. Se defiende un determinado tipo de ‘interdisciplinariedad’, al menos para cuando la investigación se aplica a músicas populares que cuentan con amplio grosor históricoen
dc.language.isoesen
dc.publisherMadrid: Sociedad Española de Musicologíaen
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectMúsicas de autoren
dc.subjectTraditional Musicsen
dc.subjectFuentes orales y escritasen
dc.subjectOral and written sourcesen
dc.subjectDanza de las hachasen
dc.subjectPasamezzo anticoen
dc.subjectFolíasen
dc.subjectRomanescaen
dc.subjectAguilandosen
dc.subjectFolklore en
dc.subjectImprovised-Sung Poetryen
dc.subjectOral Poetryen
dc.subjectRenaissance en
dc.subjectRenacimiento en
dc.subjectEtnomusicología en
dc.subjectEthnomusicology en
dc.subjectMúsicas tradicionalesen
dc.subjectWritten musicsen
dc.titleEl bajo Guárdame las vacas y las músicas tradicionales en el sureste españolen
dc.title.alternativeThe ostinato 'Guárdame las vacas' and Traditional Musics in the southern Spanishen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen


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