Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Patrimonio Musical de Andalucía (HUM263) >
HUM263 - Capítulos de Libros >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/4630

Title: Métodos de transcripción y análisis en Etnomusicología. El concepto de pertinencia constructiva
Other Titles: Transcription and Analysis Methods in Ethnomusicology
Authors: Berlanga, Miguel A.
Issue Date: 2002
Abstract: MUSICAL TRANSCRIPTION AND MUSICAL analysis are used as specifics tools in the etnomusicological work and they should be included in its methodology: etnomusicology differs from the mere cultural studies. Since we cannot say everything about a particular type of music, in this analysis we will have to select some of its characteristic topics. These topics should be previously reflected within the transcriptions we have made. Transcription and analysis, in this order, go together in Ethnomusicology. The application of the concept of constructive pertinency to the fandangos of southern Spain. Fandangos are a privileged case of the Flamenco world. There are two types of fandangos: pre-flamencos fandangos and flamenco ones. Therefore, we have to be able to distinguish them in order to compare them and see the evolution from the pre-flamencos fandangos to the flamenco ones.
LA TRANSCRIPCIÓN Y EL ANÁLISIS MUSICAL son instrumentos específicos del trabajo etnomusicológico y como tales han de venir integrados en su metodología, distinta a la de los meros estudios culturales. Puesto que no se puede decir “todo” de una música, en el análisis habremos de seleccionar algunos de sus rasgos característicos. Éstos han de haber quedado reflejados ya (de alguna manera) en las transcripciones que hayamos realizado. Transcripción y análisis, así, van de la mano en etnomusicología. La aplicación del concepto de “pertinencia constructiva” a los fandangos del sur de España. Los fandangos ofrecen un caso privilegiado en el mundo del Flamenco: contamos con fandangos “preflamencos” y flamencos. Debemos por tanto distinguirlos para posteriormente relacionarlos y así estudiar la evolución de unos a otros.
Sponsorship: Departamento de Historia del Arte y Música. Grupo de Investigación Patrimonio Musical de Andalucía (HUM-263)
Publisher: Granada: Consejería de Cultrua de la Juanta de Andalucía
Keywords: Musical transcription
Transcripción musical
Musical analysis
Análisis musical
Fandangos
Flamenco
Músicas tradicionales
Traditional Musics
Oral music
Música oral
URI: http://hdl.handle.net/10481/4630
ISBN: 84-8266-833-X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Berlanga, Miguel A. "Métodos de transcripción y análisis en Etnomusicología. El concepto de Pertinencia". En: Patrimonio Musical. Artículos de Patrimonio Etnológico Musical. Granada, Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía, 2002, pp 148-160.
Appears in Collections:HUM263 - Capítulos de Libros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
2002_Métodos transcripc y análisis.pdf540.54 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada