Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46233

Title: Relación entre actividades extraescolares, rendimiento académico y autoestima en el alumnado de educación primaria
Authors: Martínez Algaba, Fernando
Issue Date: 8-May-2017
Submitted Date: Jun-2016
Abstract: El objetivo de este trabajo fue estudiar la relación existente entre las actividades extraescolares, rendimiento académico y autoestima del alumnado. Se utilizó una muestra de 130 participantes (63 chicas y 67 chicos) de un centro de Educación Primaria de la provincia de Granada, con edades entre 8 y 13 años (M=10,52; DT= .96). Como instrumentos se han utilizados hoja de registro, elaborada ad-hoc, cuestionario elaborado en ad-hoc, cuestionario de Autoestima para Educación Primaria (9-12 años). Se realizó un análisis de tipo descriptivo, tablas de contingencias y correlación de Pearson. Los resultados han mostrado que hay una correlación significativa aunque baja (0,226) entre autoestima y rendimiento. No hay diferencia de rendimiento académico entre el practicar actividades extraescolares o no. Existe una relación significativa entre el tipo de actividades que se practican y el rendimiento académico. Todo el alumnado que cursa actividades extraescolares tiene una autoestima similar salvo los que van a clases de apoyo que tiene una autoestima más de dos puntos por debajo que los otros tres grupos.
The purpose of this paper was the study of the relationship among extracurricular lessons, student’s performance and self-confidence. It is based on a sample of 130 students (63 girls and 67 boys) enrolled in Primary Education in the province of Granada, with ages between 8 and 13 years old. The study’s survey instruments which were distributed are an ad-hoc record sheet, an ad-hoc questionnaire and a questionnaire of self-confidence for Primary Education (9-12 years old). It was done a descriptive analysis, contingency and correlation tables of Pearson. The results have revealed a significant but low correlation (0,226) between students’ self-confidence and performance. There is no difference in students´ performance between practising extracurricular lessons or not. There is an important connection between the type of activity students do and the academic performance. All those students who participate in these activities have a similar self-confidence with the exception of those who have reinforcement lessons and whose self-confidence is two points below the other three groups.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Primaria no Bilingüe
Keywords: Educación extra-escolar
Autoestima
Autoconcepto
Educación primaria
Género
Rendimiento académico
Out of school education
Self-confidence
Self-concept
Primary education
Gender
Academic performance
URI: http://hdl.handle.net/10481/46233
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MartinezAlgaba_TFGEducacionExtraescolar.pdf777.87 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada