Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 2 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46147

Title: El libro de artista como proyecto artístico global
Other Titles: The artist's book as a global artistic project
Authors: Dolç Company, Antònia
Berbel Gómez, Noemy
Issue Date: Mar-2012
Abstract: Nuestra experiencia en el campo de la educación nos muestra la importancia del desarrollo de la creatividad tanto como actitud vital, como método educativo. El mundo en el que vivimos, con la saturación de imágenes y sonidos repetitivos en todos los ámbitos, hace que nos hayamos planteado la necesidad de superar los estereotipos y por ello, es por lo que hemos puesto en práctica este proyecto encaminado a desarrollar un proceso de creación artístico en el ámbito de la Música y el Arte Plástico conjuntamente, por entender que la relación entre estas dos facetas artísticas da lugar a un trabajo creativo más completo. Con este proyecto se pretende que los alumnos sean capaces de desarrollar todo el proceso creativo, al igual del que sigue un artista, partiendo de una idea previa hasta la materialización del resultado. A partir de los libros de artistas realizados por los alumnos de Educación Infantil, basado cada uno en una temática concreta, los alumnos de Magisterio Musical han llevado a cabo las composiciones musicales y literarias inspiradas en dichos libros. Posteriormente han plasmado en un video el conjunto del proceso creativo. El proyecto se completa con la presentación al público del trabajo realizado con lo que se cierra el proceso y desemboca en una evaluación personal.
Our experience in the field of education has shown us the importance of developing creativity, both as an attitude towards life as well as an educational method. The world, in which we live, saturated by repetitive images and noise in all areas, makes us express the need to overcome stereotypes. Thus, we have launched this project, which aims to develop a process of artistic creation in the fields of music and the plastic arts together, since it is understood that the relationship between these two artistic facets give rise to more comprehensive creative work. This projects aims to empower students so that they develop the entire creative process just as artists do, from the conception of an idea until the materialisation of the result. Music students in the teacher training school created musical and literary compositions inspired by artist’s books created by pre-school students, each of which is based on a concrete theme. Subsequently, they recorded a video of the creative process as a whole. A presentation of the accomplished work in public completed the project, which closed the process and ended in a personal evaluation.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Arte
Creatividad
Interdisciplinar
Libro de artista
Composición musical
Art
Creativity
Interdisciplinary
Artist’s book
Musical composition
URI: http://hdl.handle.net/10481/46147
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Dolç Company, A.; Berbel Gómez, N. El libro de artista como proyecto artístico global. DEDiCA, 2: 193-200 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46147]
Appears in Collections:DEDiCA, 2 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
11 - Antonia Dolc Company - Noemy Berbel Gomez.pdf61.28 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada