Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46128

Title: Obra y público, tradición y generación: ¿cómo propiciar el encuentro?
Other Titles: Work of art and the public, tradition and generation: How can we bring them together?
Authors: Vaquero Canestro, Carmen
Gómez del Águila, Luisa María
Issue Date: Mar-2012
Abstract: El arte actual, fruto de un sistema que oscila entre la extrema individualización y la “pseudoglobalización”, ha renunciado al aura de prestigio que, durante siglos, le había acompañado, caracterizado e, incluso, definido. Mientras en épocas pasadas, el arte se mostraba como paradigma de lo sublime –tanto por la genialidad a la que se asociaba, como por la intencionada situación de la obra en un plano elitista–, desde hace décadas deja su pedestal invitando al público a adentrarse en la obra, completándola. Es evidente que la imagen consolidada por siglos de tradición, no responde a las demandas de sociedades complejas y extremadamente dinámicas. Sin embargo, los propios mediadores que deberían quebrarla, para propiciar el acercamiento, la perpetúan. La Educación en Artes Plásticas y Visuales tiene que asumir la responsabilidad de suscitar contextos en los que el encuentro sea posible.
Today’s art, created within a system which oscillates between extreme individualization and ‘pseudo-globalization’, has lost the aura of prestige which for centuries had accompanied it, characterized it and even defined it. In the past, art was the paradigm of the sublime, not only because of the genius with which it was associated, but also because of the elite audience for whom it was intended. Over the last few decades, however, it has come down from its pedestal to invite the public to become part of it and to complete it. It is evident that the image consolidated by centuries of tradition no longer responds to the demands of complex and dynamic societies. However, the mediators who should demolish this image in order to bring together people and art are the very ones who perpetuate it. Education in Visual and Plastic Arts must take responsibility for promoting contexts in which this encounter will be possible.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Arte
Público
Experiencia artística
Art
Viewer
Artistic experience
URI: http://hdl.handle.net/10481/46128
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vaquero Canestro, C.; Gómez del Águila, L.M. Obra y público, tradición y generación: ¿cómo propiciar el encuentro?. DEDiCA, 3: 197-206 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46128]
Appears in Collections:DEDiCA, 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
11 - Carmen Vaquero Canestro - Luisa Maria Gomez del Aguila.pdf69.06 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada