Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46119

Title: Contribución de la enseñanza musical, en los estudios de magisterio en España, a la conservación del arte y la cultura popular
Other Titles: The contribution of music education in primary teacher studies in Spain to the conservation of art and to popular culture
Authors: Oriol de Alarcón, Nicolás
Issue Date: Mar-2012
Abstract: El presente trabajo trata de resaltar la inclusión y trasmisión del arte y la cultura popular a través de los diferentes planes de estudio para la formación de los maestros de Educación Primaria. Se analizan diferentes aspectos: la evolución de las Escuelas de Magisterio desde su creación hasta su integración en Facultades de Educación; la inclusión de la música en dichos planes; el desarrollo de la música en el sistema educativo general y la relación con los planes de estudio de Magisterio; también analizamos en qué medida la cultura popular musical ha estado presente en la educación general básica. Otros aspectos relacionados entre sí, implícitos en el desarrollo del artículo, lo constituyen la evolución histórica, legislativa, sociológica y curricular.
This work focuses on the inclusion and transmission of art and popular culture through different study schedules in primary school teachers’ education. Different aspects are analyzed: the development of teacher training colleges from their creation to their integration into university faculties; the inclusion of music in these schedules; the development of music in the education system in general and its relation to the studies schedule in teacher training colleges. We also analyze to what extent popular music culture has been present in primary education. The historical, legislative, sociological and educational evolution of primary teacher education is also included in the article.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo Educativo de las Didácticas en la Comunidad Andaluza" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Planes de estudio
Formación de maestros
Música
Arte y cultura popular
Legislación
Primary teachers’ education
Music
Popular art and culture
Study schedules
Legislation
URI: http://hdl.handle.net/10481/46119
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Oriol de Alarcón, N. Contribución de la enseñanza musical, en los estudios de magisterio en España, a la conservación del arte y la cultura popular. DEDiCA, 3: 13-42 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/46119]
Appears in Collections:DEDiCA, 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
02 - Nicolas Oriol de Alarcon.pdf202.22 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada