Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 4 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46080

Title: Principales aportaciones a la didáctica de la viola de Francisco Fleta Polo: “El nuevo sistema para el estudio de las posiciones fijas”
Other Titles: Francisco Fleta Polo's main contributions to the teaching of the viola: “The new system for the study of the fixed positions”
Authors: Muñiz Bascón, Luis Magín
Issue Date: Mar-2013
Abstract: Francisco Fleta Polo, violista y compositor nacido en Barcelona el 25 de septiembre de 1931, pertenece al grupo de profesores de viola surgidos a raíz de la reforma educativa acaecida en España en 1966, por la cual los estudios de viola adquieren total independencia respecto a los de violín. Para solucionar las deficiencias técnicas y problemas de afinación entre sus alumnos, Fleta confecciona una serie de métodos secuenciados en varios volúmenes, que abarcan desde los ejercicios más simples hasta aquellos que pueden servir de rutina diaria al profesional. Su obra se divide en tres bloques: el nuevo sistema para el estudio de las posiciones fijas; el estudio de la doble cuerda y los estudios de escalas y arpegios, siendo el primero de ellos el de mayor relevancia. A continuación expondremos los principios básicos de este método que sienta las bases de la escuela moderna del instrumento en España.
Francisco Fleta Polo, viola player and composer born in Barcelona on 25th September, 1931, belongs to the group of viola teachers who emerged as a consequence of the educational reform that took place in Spain in 1966, when viola studies became completely independent from those of the violin. In order to solve technical deficiencies and intonation problems among his students, Fleta devised a set of methods which were sequenced in several volumes, ranging from the simplest exercises to those that can be used by the professional in his/her daily practice. Fleta’s work is divided into three blocks: the new system for the study of fixed positions, the study of double stops and the studies of scales and arpeggios, the first being the most important. We will then describe the basic principles of this method which lays the foundation of the modern school of this instrument in Spain.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Fleta Polo, Francisco
Didáctica
Viola
Teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/46080
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Magín Muñiz Bascón, L. Principales aportaciones a la didáctica de la viola de Francisco Fleta Polo: “El nuevo sistema para el estudio de las posiciones fijas”. DEDiCA, 4: 343-354 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/46080]
Appears in Collections:DEDiCA, 4 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
20 - Luis Magin Muniz Bascon.pdf92.5 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada