Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 4 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46069

Title: ¡Sonría, Maestro! Aprendizaje sentido. Con humor la letra entra mejor
Other Titles: Smile, please, Teacher! Learning and Emotion. Learning is better with Humor
Authors: Perandones González, Teresa María
Lledó Carreres, Asunción
Herrera Torres, Lucía
Issue Date: Mar-2013
Abstract: En el presente artículo se efectúa una revisión de los estudios que han examinado las implicaciones educativas sobre el uso del humor en la enseñanza. El humor en educación, como tema de investigación, es relativamente nuevo. Aunque muchas publicaciones aluden al valor positivo del humor en los procesos de enseñanza, todavía son pocos los proyectos de investigación destinados a verificar empíricamente esta idea ampliamente aceptada. El sentido del humor se ha asociado con una serie de efectos positivos tanto a nivel fisiológico como psicológico. La investigación ha identificado que los docentes que utilizan el humor en sus clases son valorados más positivamente tanto por sus colegas como por sus estudiantes, mientras que otros han sugerido que el humor puede mejorar el aprendizaje. A lo largo de este trabajo abordaremos las aproximaciones empíricas de las investigaciones sobre la influencia del humor en los contextos educativos.
In this article the authors review studies that have examined the educational implications of using humour in teaching. Humor in education as a topic of research is relatively new. Although many publications refer to the positive value of humour in teaching, few research projects to date have been conducted to test empirically this widely accepted idea. A sense of humor has been associated with several positive effects both physiologically and psychologically. Some researchers have found that teachers who use humor in their classes are more positively rated by their peers as well as by their students, while others have suggested that humor may enhance learning. Throughout this work we shall address empirical research approaches on the influence of humour in educational contexts.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Humor
Enseñanza
Aprendizaje
Contextos educativos
Humour
Teaching
Learning
Educational contexts
URI: http://hdl.handle.net/10481/46069
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Perandones González, T.M.; Lledó Carreres, A.; Herrera Torres, L. ¡Sonría, Maestro! Aprendizaje sentido. Con humor la letra entra mejor. DEDiCA, 4: 175-186 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/46069]
Appears in Collections:DEDiCA, 4 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
10 - Teresa Maria Perandones Gonzalez - Asuncion Lledo Carreres - Lucia Herrera Torres.pdf91.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada