Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 5 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46053

Title: Los inicios del programa de artes del Instituto Técnico Obrero Empresarial del Polígono Industrial Don Bosco
Other Titles: The beginnings of Arts program at the Instituto Técnico Obrero Empresarial of Polígono Industrial Don Bosco
Authors: Bernabé Villodre, María del Mar
Issue Date: Mar-2014
Abstract: Este trabajo recoge una experiencia en el Instituto Técnico Obrero Empresarial Don Bosco durante el inicio de la actividad musical de dicha institución y los resultados y el posterior camino que esta actividad inicial supuso. Durante un mes se trabajó con todos los niveles educativos de esta institución para introducirles en el mundo de la música, pero desde una perspectiva específica destinada a potenciar su creatividad como futuros empresarios y a mejorar su formación personal cultural. En definitiva, este acercamiento a la música se promovió como un intento de conseguir empresarios creativos y al mismo tiempo seres humanos abiertos a la belleza de las manifestaciones artísticas como actividad enriquecedora, motivadora y suavizadora del carácter y la conducta. Este primer paso marcó el comienzo de la Orquesta Sinfónica Juvenil Don Bosco y del Conservatorio Nacional Don Bosco, instituciones que contribuyen no sólo a alejar a los salvadoreños más jóvenes de la violencia que acompaña su vida sino que permite formar al profesorado en unos valores y una metodología específicos para que su labor docente contribuya a disminuir la violencia que miles de niños y niñas de las zonas más marginales de la capital sufren diariamente.
This paper covers an experience at the Instituto Técnico Obrero Empresarial Don Bosco during the beginning of the musical activity of the institution and the results and the subsequent path marked this initial activity. For a month we worked with all levels of education ministered at this institution to introduce the students to the world of music, but from the specific aim of enhancing their creativity as future entrepreneurs and improve their personal culture. Ultimately, this approach to music was promoted as an attempt to get creative entrepreneurs while human beings open to the beauty of artistic expression as an enriching activity, motivating and softening of character and conduct. This first step was the beginning of what is now the Orquesta Sinfónica Juvenil Don Bosco and the Conservatorio Nacional Don Bosco, institutions which contribute not only to save the younger Salvadorans from the violence that accompanies their lives but which also allow teacher’ training on values and a specific methodology for their teaching contributions to reduce violence that thousands of children in the most marginalized areas of the capital suffer daily.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Educación en valores
Marginación
Violencia
Educación musical
Educación artística
Education in values
Marginalization
Violence
Music education
Artistic education
URI: http://hdl.handle.net/10481/46053
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bernabé Villodre, M.M. Los inicios del programa de artes del Instituto Técnico Obrero Empresarial del Polígono Industrial Don Bosco. DEDiCA, 5: 257-270 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46053]
Appears in Collections:DEDiCA, 5 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
17 - Mª Mar Bernabe Villodre.pdf100.84 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada