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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/46046

Title: Poiesis y topos. Huertopoema, la identidad poética
Other Titles: Poiesis & topos. Huertopoema, the poetic identity
Authors: Méndez Fernández, Holga
Issue Date: Mar-2014
Abstract: No se puede reflejar el contexto cultural propio si no se conoce otro. Uno necesita extraerse de su propio contexto a fin de comprender la diferencia. Huertopoema condensa esta visión de la identidad poética, del espacio de cultivo y el poema; en búsqueda del equilibrio en el uso del topos como huerto y como forma de vida artística; las labores del campo: labranza y cosecha, son sinónimas de poiesis. Su principio fundamental se apoya en un orden espacial elemental y en disposiciones racionales, así como en una gramática comparada que cifra su interpretación y su saber no ya en la estética, sino a través de la intuición. Como una escultura, como una partitura, como una pintura, un poema hecho huerto; al igual que se disponen las palabras en la página, las piezas en el espacio de la sala, un huertopoema funciona como una obra total: tierra, agua, aire, día, noche, frutales, vegetales, animales y personas conviven, viven, hacen el huertopoema. Hay una referencia directa a la “poesía concreta”, a la música concreta; sin ir muy lejos las referencias a las obras de Erik Satie, John Cage, Vicente Huidobro, Ian Hamilton Finlay, Joan Brossa, Marcel Duchamp… La poesía visual. Los poemas objeto.
We cannot reflect on our own cultural context without knowing another one. We need to stand aside from our own context in order to understand the difference. Huertopoema condenses this vision of poetic identity, of the space of the crop and the poem, in search of balance in the use of topos, such as the garden and as a form of artistic life; farm labour; sowing and harvesting are synonyms of poiesis. Its fundamental principle is based on an elementary spatial order and rational arrangements, as well as a comparative grammar that encrypts its interpretation and its knowledge not only in aesthetics, but through intuition. Like a sculpture, like a musical score, like a painting, a poem made into a garden; just as words are laid out on the page, the furniture in the space of the room, a huertopoema functions as a complete work: earth, water, air, day, night, fruit, vegetables, animals and people live together, coexist, make the huertopoema. There is a direct reference to "concrete poetry", to concrete music; to take a case in point, the references to works by Erik Satie, John Cage, Vicente Huidobro, Ian Hamilton Finlay, Joan Brossa, Marcel Duchamp...Visual poetry. Object poems.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Arte
Agricultura
Ecología
Ecopoética
Modos de existencia
Art
Farming
Ecology
Ecopoetics
Modes of existence
URI: http://hdl.handle.net/10481/46046
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Méndez Fernández, H. Poiesis y topos. Huertopoema, la identidad poética. DEDiCA, 5: 151-162 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/46046]
Appears in Collections:DEDiCA, 5 (2014)

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