Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45991

Title: El arte y su recepción
Other Titles: Art and its reception
Authors: López de Arenosa Díaz, Encarnación
Issue Date: Mar-2014
Abstract: A primera vista puede observarse en qué medida se ha modificado la posición del artista creador frente al natural destinatario de su obra, el receptor. Si el avance del Arte en el transcurrir de la historia ha mantenido –en palabras de Arnold Hauser– un equilibrio entre convención y originalidad aportando con aquél el hilo conductor y con esta el aporte de novedad, de avance, el siglo XX desde su comienzo -y en el caso de la música, frenéticamente desde su mitad- apresura los procesos con tal intensidad que las posiciones de uno y otro –creador y receptor– se alejan. El ensimismamiento del creador genera posturas con frecuencia de rechazo en el destinatario que se ve incapaz de mantener las constantes vitales del sentimiento artístico, -la sorpresa, la admiración la emoción- y debe encontrar nuevas formas de acercamiento, nuevos paradigmas a veces con olvido casi absoluto de lo que consideró sólidamente instalado. Es él, el destinatario quien debe buscar los nuevos códigos porque el creador no busca a su público sino que le reta desde una posición distante e inexplicada.
It can be seen at a first glance how far the position of the artistcreator versus his work’s natural audience has changed. Considering that in the course of history Art has maintained – in Arnold Hauser’s words – a balance between convention and originality, with the former contributing as the connecting thread and the latter to novelty and progress, the twentieth century has accelerated processes intensely since its beginnings, and in the case of music so frenetically during its second half, that the positions of artist and audience have distanced themselves from each other. The creator’s self-absorption frequently generates attitudes of rejection from an audience which seems unable to keep up with the vital signs of artistic feeling, – surprise, admiration and emotion – and which must find new ways of approach, new paradigms, at times forgetting almost completely what it deemed solidly established. Now it is the recipient who must search for new codes, as the creator does not search for his public but challenges them from a distant and unexplained position.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Ensimismamiento de los creadores
Rechazo de la audiencia
Nuevos códigos
Nuevos espacios
Creators’ self
Absorption
Rejection from the audience
New codes
New spaces
URI: http://hdl.handle.net/10481/45991
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: López de Arenosa Díaz, E. El arte y su recepción. DEDiCA, 6: 37-55 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/45991]
Appears in Collections:DEDiCA, 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
03 - Encarnacion Lopez de Arenosa Diaz.pdf122.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada