Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
3.-Docencia >
Proyectos Fin de Grado >
PFG - Facultad de Ciencias de la Educación >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/45898

Title: Cine de animación para educación infantil: Un recurso didáctico para el docente
Other Titles: Animation movies for early childhood education: An educational resource for learners
Authors: Martínez Torres, Patricia
Issue Date: 25-Apr-2017
Submitted Date: Jun-2016
Abstract: Este trabajo consiste en un estudio sobre la utilización de las películas de animación en las aulas de Educación Infantil, donde profundizaremos en la correlación sistemática entre elementos visuales proyectados y su transformación en educación artística. Se pretende cambiar el modo pasivo de ver las imágenes en movimiento por ideas que generan el desarrollo pedagógico y que tienen objetivos de vivencias sociológicas, que den un significado potencial a los recursos de los niños y de las niñas. El objetivo fundamental de este trabajo persigue el desarrollo artístico del menor con rigor y excelencia, para discernir los aspectos que el alumnado aún no conoce, entre otras: la correlación del espacio-tiempo, el lenguaje-pensamiento, la realidad-fantasía. Se pone de manifiesto, por tanto, la necesidad de disponer de un material didáctico aplicable al contexto de la educación infantil para trabajar conceptos audiovisuales en la misma. Al mismo tiempo que se trabajan las Artes Visuales desde una perspectiva diferente a la que el docente está acostumbrado. Por último, se añade una página web que permite el acceso directo a los fragmentos de las películas propuestas.
This dissertation is a research about the use of animation movies for Early Childhood Education classrooms. It emphasizes the systematic relation between projected visual elements and their transformation into artistic education. The aim is to change the passive way of watching motion pictures into ideas generating pedagogical development and whose objectives are sociological experiences, giving potential meaning to the children’s resources. The essential aim of this paper is the kids’ artistic development – in an accurate and excellent way – in order to distinguish those aspects still unknown by learners, such as: space-time correlation, language-thought correlation, or reality-fantasy correlation. This dissertation makes it evident the need for educational materials that might be applied to early childhood education in order to work on audiovisual notions, working at the same time on the visual arts in a different way from what learners are used to. Finally, a website was created to allow the direct access to the nomination films’ excerpt.
Sponsorship: Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de la Educación. Grado en Educación Infantil
Description: Creación artística.
Keywords: Educación artística
Educación audiovisual
Cine
Cultura visual
Artistic education
Audiovisual education
Cinema
Visual culture
URI: http://hdl.handle.net/10481/45898
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:PFG - Facultad de Ciencias de la Educación

Files in This Item:

File Description SizeFormat
MartinezTorres_TFGCine.pdf7.64 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada